Ha iedereen,

Ik wil met PHP een binary opstarten, alleen de standaard user waarmee PHP deze draait is www-data o.i.d., maar ik wil dit graag onder een andere user opstarten. Is dat mogelijk ? En zoja hoe ;-) ?

Alvast bedankt!
Ricardo
Je kan dit wel doen maar het blijft altijd een veiligheidsrisico.

Laat een cron onder root draaien die kijkt of er een bestandje staat op een plek die buiten de webroot ligt. Zo ja dan kan dat bestandje gelezen worden en een nieuwe user aangemaakt worden. Daarna het bestandje verwijderen.

In php zet je dan enkel op die plek een bestandje neer met de juiste inhoud.

Echter, nogmaals, het kan misbruikt worden. Dus weet wat je doet.

[edit]Zet op zijn minst zo'n accout op nologin, dan kan men niet zomaar op de server inloggen.[/edit]
Zou je niet sudo zo kunnen instellen dat de php gebruiker useradd mag aanroepen?
Moet je wel het wachtwoord invoeren. In de console word dat apart gevraagd op een aparte regel nadat je het sudo command ingevoerd hebt. Maar misschien kun je het wachtwoord direct in de commando regel zetten?
Jelmer rrrr op 26/06/2010 10:09:50

Of mod_suphp, volgens mij vaker gebruikt.

Bedankt! Volgens mij gaat het hiermee lukken :-)

Ook de rest bedankt natuurlijk voor de opmerkingen, mocht het toch mislopen met deze methode zal ik zeker eens naar de andere aangedragen oplossingen kijken.
Jelmer rrrr op 26/06/2010 10:09:50

Of mod_suphp, volgens mij vaker gebruikt.

Ik zat al te denken er was er nog een mogelijkheid.
Er zit vooral verschil in of je PHP in CLI of CGI mode draait. suPHP draait niet onder CLI.

Reageren