Erg vervelend, maar gelukkig is er een oplossing. Youtube heeft de mogelijkheid om de video af te spelen in een popup. Deze popup bevat een HTML pagina met enkel een YT video over de gehele pagina. Deze popup werkt ook voor niet-embedbare video's.
Nou vroeg ik me af of je deze popup kon gebruiken in een iframe... en raad eens? Het kan.
Gebruik de volgende "template" (PHP, of zet het om in iedere taal die je maar wilt:
<iframe src="http://youtube.com/watch_popup?v=<?=$code?>&vq=large" width="640" height="385" frameborder="0"></iframe>
Het gebruik hiervan lijkt me voor zich spreken; vervang <?=$code?> door de 11-tekens-lange youtube video code en je hebt een prachtige youtube embed op je site, zelfs wanneer deze niet te embedden is.
Ik gebruik deze methode nu al bijna een half jaar op een andere site, waar het actief gebruikt wordt door de leden. Nooit heeft het gefaald; het lijkt bij iedere video perfect te werken. Wel 1 "maar": het gebruik van deze iframe werkt niet op iPod/iPhone/iPad. De gebruiker van die apparaten ziet gewoon een zwart vlak ipv. een video. Je zult mobiele gebruikers dus de "normale" embedcode moeten voorschotelen, welke overigens op de iPad/iPod/iPhone ook gewoon niet-embedbare video's kan afspelen wanneer ze embedded zijn op sites.
Ik vond dit niet tutorial- of script waardig, dus maakte er maar een topic over, voor de algemeen geinteresseerden.