De laatste tijd ben ik bezig met het opzetten van een bedrijf voor een groot project. Alles gescript met PHP, nu is het zo dat ik al meer dan 10 klanten heb in 1 week met waarschijnlijk in januari nog eens 20 klanten erbij. Ik wil dus rekening houden met grote groei en veel bandbreedte.

Op het begin heb ik geprobeerd de scripts te draaien op mijn shared hosting accountje maar het verkeer tussen de webserver en database server liep zodanig uit de hand dat ik naar andere oplossingen moest zoeken, de oplossing die ik heb gevonden is op dit moment naast mij. Een simpele desktop pc met daarop Debian, PHP, MySQL enz. enz.

Nu is dit niet de ideale oplossing en daarom wil ik zo snel mogelijk een server onderbrengen in een datacenter (TCN telehousing Groningen).

Ik heb nu dus een bedrijf gevonden. Maar het goedkoopste pakket is genoeg qua bandbreedte alleen qua stroomverbruik zit mijn 1U server er al met 100 watt overheen en met het 'duurste' pakket zit ik er alsnog met 40 watt IDLE overheen.

Nu ben ik dus een manier aan het bedenken om mijn server zuiniger te maken maar ik kom er zo 1,2,3 niet uit. Het gaat om een oude (2002) Compaq ProLiant DL360 G2.

Zoals jullie merken is wil ik alles zo veel mogelijk low-budget houden omdat mijn startkapitaal niet echt veel is en ik geen grote schulden wil hebben.

Hebben jullie oplossingen om de server zuiniger te maken zonder al te veel kosten...
True is VPS en dat moet een goed platform zijn. Ze werken met hardware clusters dus defecte hardware is geen issue, je virtuele server wordt binnen enkele seconden automatisch verhuisd. Lijkt me goed. Voor wat betreft je data consumptie, ga nog eens goed je datamodel na.

Reageren