Ik heb een aantal gerechten die zeg maar 'as-is' besteld kunnen worden, en een aantal gerechten A t/m P die in single, dubbel, of triple besteld kunnen worden. Elk gerecht hiervan heeft een eigen prijs. Single spreekt voor zich denk ik, bij dubbel kan men twee gerechten van A t/m H kiezen en bij dubbel speciaal twee van A t/m H plus een extra gerecht van I t/m P onder €1,- toeslag. Zelfde verhaal bij triple; drie gerechten van A t/m H en bij triple speciaal drie gerechten van A t/m H plus een extra gerecht van I t/m P onder €1,- toeslag.
De gerechten staan allemaal een voor een in de database, dus ik heb geen optietabel waaruit gekozen kan worden. Zou iemand mij in de goede richting kunnen helpen hoe ik dit het handigste kan doen?
Alvast bedankt.
Boyd
Verander je datamodel en breid je datamodel uit. Je gaat nu ongetwijfeld betekenis toekennen aan A t/m P en A t/m H en programma-code bouwen in de zin van IF A t/m P enzovoort. Dat is fout, zodra er een nieuw gerecht Q bijkomt moet je al je code aanpassen. Maak hiervoor bij de gerechten een categorie aan. Hierop kan je aftesten of iets wel of niet kan. Een categorie kan zijn: single, dubbel, of triple waarbij 'as-is' ook gewoon categorie single mag hebben. Een categorie bijgerecht is dan ook mogelijk. En categorie 'triple' betekent natuurlijk niet dat iemand er 3 bestelt maar dat er 3 besteld kunnen worden.
Suc6