Ik heb een aantal gerechten die zeg maar 'as-is' besteld kunnen worden, en een aantal gerechten A t/m P die in single, dubbel, of triple besteld kunnen worden. Elk gerecht hiervan heeft een eigen prijs. Single spreekt voor zich denk ik, bij dubbel kan men twee gerechten van A t/m H kiezen en bij dubbel speciaal twee van A t/m H plus een extra gerecht van I t/m P onder €1,- toeslag. Zelfde verhaal bij triple; drie gerechten van A t/m H en bij triple speciaal drie gerechten van A t/m H plus een extra gerecht van I t/m P onder €1,- toeslag.
De gerechten staan allemaal een voor een in de database, dus ik heb geen optietabel waaruit gekozen kan worden. Zou iemand mij in de goede richting kunnen helpen hoe ik dit het handigste kan doen?
Alvast bedankt.
Boyd
De gerechten heb je in de database staan, dat is prima. Nu zul je met behulp van PHP de gerechten uit de database moeten lezen en op een pagina (in een soort keuzemenu) aan de gebruiker moeten tonen. Het samenstellen van verschillende combinaties doet de gebruiker en vervolgens controleer jij met PHP of die combinaties ook mogelijk zijn en bereken je wat het totaalbedrag wordt. Uiteindelijk schrijf je de bestelling, als hij klopt, naar de database zodat hij opgeslagen wordt.
Hoe je e.e.a. in PHP op kunt lossen zul je zelf even uit moeten zoeken. Kom je er niet uit, laat dan weten waar je precies vastloopt. Dan kunnen we je hier gericht helpen...
Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was, ik heb al het hele script gemaakt voor de normale gerechten, en ben nu dus bezig met de zogenaamde 'schotels' (zoals in startpost uitgelegd). Hoe kan ik dit het makkelijkste aanpakken, want alle mogelijke opties in de database zetten lijkt me niet slim, of wel?
Ik vermoed dat mijn vorige post al antwoord geeft op die vraag?
Aanvullend kun je in het keuzemenu waar ik over sprak natuurlijk alleen de gerechten aanbieden die in combinatie mogelijk zijn. Dus gebruiker selecteert in eerste instantie bijvoorbeeld gerecht C, krijgt dan een dropdown list te zien met alle gerechten die daarmee te combineren zijn. Kiest hij daar een gerecht, krijgt hij vervolgens weer een extra dropdown list te zien met de dan te combineren gerechten. Uiteindelijk zal hij dan een combinatie kunnen samenstellen of alleen voor bijvoorbeeld gerecht C kiezen.
De controle in PHP volgt daarna, die mag je niet overslaan.