Ik ben mijn MBO aan het afronden en zoek nu een geschikte HBO opleiding om verder te leren in de PHP development wereld + een beetje design.

Nou heb ik hier en daar wat onderzoek gedaan, waarbij zelfs HBO docenten zeggen geen HBO te doen en nu te gaan werken.
Maarja, ik wil wel graag HBO doen.

En dus luid de vraag: Welke opleiding raad jij aan?
In het bedrijf waar ik werk, met laboranten, ICT'ers, boekhouders, commerciële mensen en nog meer studierichtingen, wordt bijna niet meer gekeken naar welk niveau je je opleiding is gedaan.
Vaak wordt er in de vacatures gevraagd om HBO denk- en werkniveau. Als je dus met je werkervaring kunt aantonen dat je praktisch gezien geschikt bent voor de functie, maakt je papierwerk verder weinig uit.
Tobias Witmer op 21/12/2010 18:40:16

In het bedrijf waar ik werk, met laboranten, ICT'ers, boekhouders, commerciële mensen en nog meer studierichtingen, wordt bijna niet meer gekeken naar welk niveau je je opleiding is gedaan.
Vaak wordt er in de vacatures gevraagd om HBO denk- en werkniveau. Als je dus met je werkervaring kunt aantonen dat je praktisch gezien geschikt bent voor de functie, maakt je papierwerk verder weinig uit.

Dus jij zegt: als er iemand komt met 10 jaar werkervaring en een MBO diploma dat die wordt verkozen boven een universitair opgeleide met 3 jaar werkervaring?
Als hij door zijn werkervaring beter in staat is een functie uit te voeren dan iemand met een universitaire opleiding, dan wel ja.
Uiteraard moet de 10 jaar werkervaring wel met de functie te maken hebben. Ik ben 4 jaar vakkenvuller in de C1000 geweest, maar daar heb ik als laborant weinig aan...
Tobias Witmer op 21/12/2010 18:58:03

Als hij door zijn werkervaring beter in staat is een functie uit te voeren dan iemand met een universitaire opleiding, dan wel ja.
Uiteraard moet de 10 jaar werkervaring wel met de functie te maken hebben. Ik ben 4 jaar vakkenvuller in de C1000 geweest, maar daar heb ik als laborant weinig aan...

True, maar ik denk zeker wel dat een universitair afgestudeerde in zekere mate op een ander denk- en werkniveau zit dan een MBO-er. Niet dat dat erg is, maar anders zouden universiteiten toch geen bestaansrecht meer hebben :-).. Dus ik vind wel dat een HBO diploma meerwaarde kan creëren voor jou als persoon.
Volgens mij is dit sowieso iets wat je niet precies vast kan stellen. Het ligt ook aan het bedrijf.
Sommige bedrijven zien graag nog een papiertje, andere die doen een test.
Ik denk dat als je als MBO-er aan het werk wilt op HBO niveau dat je toch minder hoog kan instromen dan een echt HBO-er. Want immers, je hebt MBO gedaan en anders had je wel HBO gedaan (mijn redenering). Of je moet kunnen aantonen dat je echt heel erg goed bent (cum laude ofzo).
Toen ik nog op het VWO zat heb ik een tijdje in de zorg gewerkt op MBO niveau 1 (of 2). Het zelfde geldt denk ik wel een beetje voor op hoger niveau.
Verder is het zo dat als ik om mij heen kijk, dat de MBO-ers het toch wel wat moeilijker vinden op HBO, dat het toch heel erg anders is. Dat ze best wel wat 'conflicten' hebben (niet snappen waarom ze dat leren, niet eens zijn dat de bepaalde taal op die bepaalde manier werkt, enzovoort), wat volgens mij niet de meest problematische dingen zijn.
Het is dus zo, zoals Justin ook zegt, dat er zeker wel een bepaald niveau verschil zit.
Nou ik zou je niet laten afschrikken door een niveauverschil. Juist een uitdaging dan toch?
Uitdagingen zijn er om aan te gaan en een dergelijk niveauverschil lijkt me niet meer dan logisch, dat is immers waarvoor ik juist door wil leren.
Maar even los van het design-aspect, ik wil immers mijn verdieping zoeken in de PHP development, welke opleiding hebben jullie gedaan?
Martijn Cornips op 22/12/2010 10:18:26

Uitdagingen zijn er om aan te gaan en een dergelijk niveauverschil lijkt me niet meer dan logisch, dat is immers waarvoor ik juist door wil leren.
Maar even los van het design-aspect, ik wil immers mijn verdieping zoeken in de PHP development, welke opleiding hebben jullie gedaan?

Geen.
Misschien is het dan handiger dat je naar die Zend zooi kijkt?
Ben bezig met Software Engineering, maar ik raad je sowieso af om een pure php opleiding te doen, ten-eerste zijn ze heel schaars, en ten 2e leer je met alleen php programmeren vaak niet het beste programmeren, omdat je het namelijk verkeerd mag doen (OOP gezien).
Daarnaast is het inderdaad, als je geen of lage opleiding hebt, handig om te kijken naar Zend certificaten en dergelijken.
Nico, zoiezo is een Zend Certificaat het enige échte certificaat als het gaat om kennis van PHP. Ongeacht je huidige opleiding ;)

Reageren