Hmmm, laat ik de vraag toch maar eens stellen. Ik wil graag een eigen framework / beheersysteem maken. De bedoeling is dat ik als het systeem klaar is heel makkelijk een website kan maken waar meteen al een standaard cms gedeelte in zit.
Ik ben al begonnen met een framework en ik maak daarbij gebruik van Zend Framework, maar nu vraag ik me het volgende af. Ik heb behoorlijk wat PHP kennis en ervaring inmiddels, maar ik heb hier geen opleiding voor gehad. Ik wil het mezelf dan ook altijd zo makkelijk mogelijk maken als ik aan het programmeren ben. Voorbeeld, als ik een databasequery wil uitvoeren dan wil ik niet een hele query in te hoeven typen, maar wil ik simpele functies kunnen gebruiken, bijvoorbeeld: $database->setTable('tabel') en $row = $database->select('naam') etc.
Ik gebruik Zend Framework met name omdat ik mooie routes kan maken, bijvoorbeeld www.mijnsite.nl/kantoorartikelen/nietmachine in plaats van www.mijnsite.nl/?category=4&product=2.
Ook vind ik het handig dat ik in Zend Framework een route makkelijk kan koppelen aan een controller en een actie. Daarnaast gebruik ik de MVC structuur (modules), de Zend_Registry functie om iets op te slaan en gebruik ik de caching functie voor het cachen van gegevens.
Ik gebruik Zend Framework dus voornamelijk voor:
- maken van mooie routes
- routes koppelen aan controller en actie
- MVC structuur (modules)
- Zend_Registry om variabelen op te slaan
- Caching
Voor de rest gebruik in Zend Framework eigenlijk niet. Ik weet dat er heeeel veel mogelijkheden in Zend Framework zitten, maar ik ben niet iemand die dat allemaal wil uitvogelen, en ik wil toch altijd graag mijn eigen code schrijven zodat ik precies weet wat de code doet en hoe deze in elkaar zit (zodat het voor mijzelf logisch is en makkelijk te gebruiken).
Nu vraag ik me 2 dingen af:
1) is het voor mij eigenlijk wel zinvol om Zend Framework te gebruiken aagezien ik er niet heel veel mogelijkheden van benut.
2) zijn de 5 functies waar ik gebruik van maak (makkelijk) ook zelf te maken of is dat heel erg ingewikkeld?
Wat raden jullie aan? Zend Framework blijven gebruiken ook al gebruik ik er maar weinig van? Of toch zelf mijn eigen functies maken en Zend Framework niet meer gebruiken? Ik stel deze vraag ook omdat Zend Framework zo'n 23mb aan serverruimte in beslag neemt.
50.695 views