Beste PHPHulpers!

Ik loop tegen een probleem aan, al 2 dagen, ik ben bezig met een forum aan het bouwen, op PHP-gebied lukt alles, maar met SQL loop ik nu tegen iets aan!
Ik heb 2 tabellen:
lexoft_forum_topics
&
lexoft_forum_replys

Mijn bedoeling is om in de linkermenu de laatste 10 forum berichten te laten zien, als ik alleen replys zou uitlezen krijg ik alleen de reacties, niet de topics zelf, een maat van mij had mij al een stukje SQL-query voor mij geschreven, in PHPmyAdmin werkte het, maar ik weet niet hoe je dat moet gebruiken in een PHP mysql_query.
	SELECT
		t.*,
		MAX(r.`datetime`) laatste_reply
	FROM
		lexoft_forum_replys r
	INNER JOIN
		lexoft_forum_topics t
	ON
		t.tid = r.tid
	GROUP BY
		r.tid
	ORDER BY
		r.`datetime` 
	DESC LIMIT 10

Zou iemand mij willen helpen?

Mvg. Alex van Turenhout
-BUMP-

Ik ben ook wel benieuwd ^^
Als je query werkt, kun je die gewoon vanuit PHP uitvoeren, het resultaat fetchen en de topics weergeven. Zie ook deze SQL beginnershandleiding voor voorbeelden van hoe je dat doet...
Ik heb het werkende gekregen, maar dan krijg ik alleen 't resultaat als er gereply't is, dus niet als er alleen een topic is geplaatst..
er klopt al het een en ander niet:
1. backticks horen niet thuis in SQL
2. GROUP BY klopt niet
http://www.w3schools.com/sql/sql_groupby.asp
3. en mijn inziens horen topics en replies in 1 tabel
4. geef tabel velden een duidelijk naamgeving, datetime valt daar zeer zeker niet onder
5. engels en nederlands door elkaar heen gebruiken is ook niet je van het
6. een inner join gaat ook niet werken, daarmee pak je alleen topics waarbij op z'n minst 1 reactie opgegeven is

Note:
Je doet er verstandiger aan om de GROUP BY en MAX eruit te mikken en de max in een subquery uit te voeren.

Dan krijg je dus zoiets:
from lexoft_forum_topics t left join
(select tid,max(datetime) as last_replu from lexoft_forum_replys group by tid) as repl on repl.tid = t.tid
Bedankt iig! :)

[size=xsmall]Toevoeging op 04/05/2011 20:15:42:[/size]

3. Ik had van een vriend als tip om het gescheiden te houden
Stuurt die gozert dan maar naar de derde hemel poort, zeer zeker, dat de toegang niet verleend wordt. M.a.w. slecht advies?!

een: topic start == topic reply
Hij werkt al 10 jaar aan php en maakt site's voor speurders.nl dus niet mokken!
Dat bedoelde ik! ;)

[size=xsmall]Toevoeging op 04/05/2011 22:13:06:[/size]

Ik heb de oplossing, maar hij haalt nu niet de laatste reacties
Dat lijkt erop dat je nog even aflopend moet sorteren op de datumtijdstempel en vervolgens een LIMIT moet gebruiken om het aantal reacties te beperken.

Reageren