Hallo allemaal, ik zit met een klein probleem waar ik zelf niet uitkom en graag de hulp wil inschakelen van de gemeenschap. Ik wil voor mijn online booking systeem kunnen achterhalen wat de aantal beschikbare tijdslots zijn over meerdere dezelfde boeken (maar met een andere boeknummer, e.g. van het boek hersenschimmen zijn 4 stuks, aangeduid met boek_her1, boek_her2, boek_her3 en boek_her4. Ik maak gebruik van meerdere tabellen (elke dag heeft een nieuw tabel). Voor mijn systeem wil ik op voorhand kunnen uitrekenen wat de langste periode is dat het boek uitgeleend kan worden. Dit moeten aaneengesloten uren zijn, beginnende met tijdslot 1 van tabel 1 (elke dag heeft 8 tijdslots van 1 uur). Ik ben momenteel met diverse php codes bezig om per dag, per boek, per tijdslot dit uit te rekenen, maar er is vast een veel simpelere manier (en vooral meer efficientere manier om dit te bewerkstelligen dmv een mysql query
Voorbeeld 3 dagen
Tabel naam: dag1, etc.
Boeknummer: boek_her1, boek_her2, etc.
Tijdvak1, tijdvak2, tijdvak3, etc.
Onder de kolommen tijdvak% komt te staan of deze reeds uitgegeven is.
Ik ben dus geïnteresseerd hoe een mysql query gemaakt kan worden om de aaneengeloten vrije tijdvakken van alle boeken uit te rekenen uitgesmeerd over alle 3 de tabellen. E.g. boek_her1 = 0 (omdat deze niet vrij was tijens tijdvak 1 van tabel: dag 1, boek_her2 = 24 (beschikbaar over complete periode van de 3 dagen... boek_her3 = 11 (boek 3 was al bezet de volgende dag tijdvak 4 etc.
Ik hoop dat iemand mij hierin weet te helpen. Ik hoor alle tips graag. Bedankt,
Gerben, uit Leersum
2.242 views