Ja... de titel zegt het al. Hoe sla jij je data op... en dan heb ik het over digitale data, zoals website-backups, maar ook foto's, muziek en andere digitale bestanden.

Ik zelf zet ze op de interne harde schijf van m'n computer, en daarnaast kopieer ik van tijd tot tijd alles naar een externe harde schijf die naast de computer staat.

Ik hoop maar dat het nooit zal gebeuren, maar stel dat er iets met mijn huis gebeurt, waardoor de computer en harde schijf aan hun eind komen... nou, in dat geval heb ik ook nog een backup op een beveiligde usb-stick en die leg ik in m'n auto.

Eigenlijk wil ik ook nog eens alles een keer op DVD zetten, zodat ik het op een niet overschrijfbaar medium heb staan, maar voorlopig doe ik het op de manier zoals hierboven omschreven en dat is goed te doen. WEET IEMAND EIGENLIJK HOE LANG EEN DVD MEEGAAT? IS DAT LEVENSLANG? EN ZO NIET, MOET JE DAN DE REST VAN JE LEVEN KOPIEËN VAN DIE DVD MAKEN OM OP DIE MANIER DE LEVENSDUUR TE VERLENGEN?

Het enige nadeel van het gebruik van een usb stick is dat je deze wel af en toe uit je auto moet halen en na het backuppen meteen weer moet terugleggen in de auto. Daarnaast gaat het overzetten ook niet bepaald snel. Maar ik denk dat het wel goed is om het op deze manier te doen.

En nu de vraag... hoe doen jullie dat... of misschien wel niet?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. In een "normale" harde schijf zitten bewegende onderdelen, maar volgens mij heb je ook harde schijven zonder bewegende onderdelen, zogenaamde flash drives. Maar het fijne weet ik er ook niet van.
De prijs van een usb-stick is afhankelijk van de prijs van flash geheugen, wat afhankelijk is van vraag/aanbod, yield, productietechniek die gebruikt wordt. Dat heeft niet iets te maken met z'n kwaliteiten als backupsysteem.

Flash drives (SSD's) zijn gewoon een grote hoeveelheid flash-geheugen met een sata-controller in plaats van je standaard usb-controller. Of ze langer mee gaan weet ik niet (ligt ook heel erg van je controller af en hoe die het geheugen hergebruikt) maar ze zijn veel sneller dan ouderwetse harde schijven. Maar flash-geheugen kan maar een beperkt aantal keer aangepast worden. Waarschijnlijk vaak genoeg, maar op een gegeven moment kan je er niet meer naar schrijven. Volgens mij hebben magnetische schijven dat minder of helemaal niet.

Mij lijkt het het veiligst voor je backup om het op meerdere servers rond de wereld te zetten, bij verschillende bedrijven. En dan bedrijven die gewone simpele servers gebruiken, maar meerdere kopieën van al hun data bewaren zodat het niet uitmaakt wanneer er een schijf stuk gaat. En doordat je bij meerdere bedrijven zit ben je niet afhankelijk van één bedrijf dat zomaar kan beslissen dat ze je niet meer als klant willen of dat van de aardbodem verdwijnt.

Edit: als je echt echt heel zeker van je backup wilt zijn maak je er een torrent van en zeg je dat er geheimen in zitten.
Wow... da's in ieder geval tot nu de meest paranoia manier om je gegevens te backuppen :D
Hehe... lol... pretty cool :D

Steen graveren, de nieuwe vorm van backuppen. Solid like a Rock!
Ik zie handel :-)))
Je kan het ook op je vriendin / vrouw laten tatoeëren, alleen vervelend als je ze kwijt bent.
We zijn nog een mogelijkheid vergeten, de goede oude diskette!
Dat moet je misschien even uitleggen voor de jongere lezertjes onder ons :)
De mogelijkheid is er wel (diskettes), maar ik vraag me af of je nog wel aan magnetische dragers moet beginnen; ze zijn zó traag... Ik had een tijd lang voor mijn SBS 2003 een externe tapedrive over SCSI, maar die deed over het wegschrijven van de back-up al langer dan over het netwerk op de NAS het wegschrijven én controleren van de data kost.

Nu is dat met 1,5MB natuurlijk niet echt een probleem... :)

De makkelijkste manier is volgens mij het wegzetten op internet, hetzij bij bedrijven, hetzij familie. De belangrijkste voorwaarde voor een goede back-up, off-site bewaren, heb je daarmee gelijk afgedekt, zonder dat je dagelijks een tape/schijf/diskette moet verwisselen en mee moet nemen naar een off-site locatie. En als je dat dan nog eens op twee of meer locaties doet, zoals Jelmer aangeeft, dan ben je redelijk waterdicht bezig.

Reageren