Hallo iedereen,

ik heb me deze week een boek gekocht van Zend Framework gezien mijn huidige applicaties verre van top zijn. Ik ben echt gedreven om er deze keer iets goeds van te maken, alleen stuit ik meteen al op een eerste probleem: de installatie :(

In de handleiding spreekt men over het maken van een project met Zend_Tool. Als ik het goed begrijp komt het er op neer dat er een opdracht uitgevoerd moet worden (via Start > Run > cmd). Men spreekt er over dat je de volgende regel moet plaatsen:

% php \pad\naar\Zendframework-1.10.x\bin\zf.php create project weblog

In mijn geval probeer ik het volgende uit te voeren:

C:\Users\thuis>% php D:\Websites\Zend\bin\zf.php

Ik krijg jammer genoeg telkens de volgende foutmelding:

% wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand.

Nochtans kan ik die beruchte php file via de volgende stappen in de verkenner terugvinden: D:\Websites\Zend\bin\zf.php

Heeft er iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Moest het wat extra info kunnen zijn: ik werk met Windows 7 en gebruik XAMPP. Die laatste is geïnstalleerd op C:\ en de rootmap werd ingesteld op D:\Websites. Alvast eeuwige dank voor de hulp, ik schaam me weeral dood dat ik niet verder dan de download geraak :(
Php is in ieder geval niet of niet goed geïnstalleerd, het beste kan je het even overnieuw installeren, je kan ook inplaats van xampp zendserver ce installeren, is gelijk zendframework geïnstalleerd, dat is de makkelijk manier..

Voor xampp: http://ajamyajax.com/zendxampp.html
Ok, bedankt voor deze tip en eveneens deze link Phoenix Bird! Ik vind het alvast érg eigenaardig dat die XAMPP installatie vreemd blijft doen, nochtans blijkt alles goed te werken.

Zend Server installeren is jammer genoeg geen optie aangezien je er een behoorlijk budget voor hoeft neer te leggen. Dan probeer ik eerst maar eens je link uit, bedankt ;)
Thread is inmiddels alweer een paar jaartjes oud.

Kan iemand mij een recente Zend "Dummies" of beginnershandleiding - als pdf - in het Nederlands aanbevelen?

Het liefst te gebruiken in XAMPP ( weet niet óf het ook anders kan ).
Het is beter om in plaats van een oud topic omhoog te schoppen door een nieuw topic aan te maken.

Verder kan ik deze tutorial aanraden: http://framework.zend.com/manual/current/en/user-guide/overview.html
Het is wel Engels, maar bij programmeren ontkom je er nooit aan. En verder ook meteen de officiële manual.

In XAMPP zal Zend ook moeten werken, het is immers een webserver.

Reageren