Voor eigen webhosting zal ik toch beginnen met cisco om te weten hoe netwerken in elkaar zit en indd ik zal ook linux gebruiken is goedkoper en beter dan windows vind ik heb zelf nu een windows 2003 server maar heb er een hekel aan binnen kort heb ik linux vind ik stuk beter
Wil je zelf ook daadwerkelijk domeinnamen gaan uitgeven of wilde je gaan doorverwijzen naar je eigen server ?
Want dan zou je je voor *.nl namen moeten registreren bij SIDN (als registrar) en ook daar zitten weer kosten aan verbonden... en voor de overige (.com, .eu, enz..) ook...
Of wil je Dedicated / VPS server's gaan doen ?
MX (mail) ?
DNS ?
Verschillende Databases ?
om te beginnen (om proef en uitteproberen) vanuit thuis en/of in databacenter ?
Ik draai al jaren met Windows servers en heb niets te klagen over de stabiliteit, vandaar mijn opmerking
Een enorme beperking zijn de kosten van Windows servers tov Linux Servers. Zeer goede Linuxen zoals CentOS en Fedora (beide redhat) zijn gratis terwijl je je aan windows servers blauw betaald en dat die dingen bij het verzaken van een patch onveilig worden en niet meer gesupport worden. Heb je al eens een support vraag richting Microsoft geprobeerd? Trek je geldbuidel maar open....
Verder is dat Windows spul zo onstabiel dat je bijna elke week moet rebooten.