ik heb hier een oude pc staan (dell dimension 4500) Ongeveer 512mb ram denk ik. Nu wou ik daar ubuntu opzetten maar hij liep altijd vast tijdens de installatie. Nu ga ik er terug windows xp opgooien om dan van daaruit naar Ubuntu te gaan. Best ingewikkeld. :p
Nu heb ik 2 partities: E: Partitie 1 [onbekend] en C: partitie 2 (HDD jasper) [NFTS]
Nu wil windows xp niet installeren omdat de partitie niet compatibel is met windows xp. Is het verstandig deze partitie te verwijderen en een nieuwe te maken?
Prima dan experimenteer ik wat. Er staat toch geen data op. :)
[size=xsmall]Toevoeging op 08/10/2011 23:31:14:[/size]
Ik heb net gemerkt dan de specs voor windows xp een stuk lager liggen dan die voor Ubuntu of Xubuntu, klopt dit? Als ik nu Ubuntu wil installeren of Xubuntu wat moet ik dan doen? HDD terug formatteren?
Als je Ubuntu installeert dan kun je beter de partitie waar je het op wilt zetten formateren in evt4, Ubunut kàn werken met NTFS maar niet aan te raden.
En hoe kan ik mijn schijf terug formateren. Windows xp werkt zonder problemen maar Ubuntu crasht telkens tijdens de installatie: "ubuntu the installer encountered an unrecoverable error" Dan word er een desktop sessie aangemaakt en kan ik op ubuntu vanaf de cd. Niet de bedoeling dus, ik wil da hij installeert. Wat raden jullie me aan? Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Kubuntu? Het is echt een oude pc met lage specs.
Een wat oudere versie van Ubuntu (7/8 bijv.) kun je proberen. Die error komt door de HDD, volledig wissen en schone installatie verhelpt dat probleem..
En hoe kan ik de hdd volledig formateren? Moet ik dit via windows xp doen? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. En als ik dan de HDD volledig heb geformatteerd dan is er ongeveer 74 GB vrije ruimte. Gaat ubuntu dan zelf een partitie maken?
Nog niet gezien? Ik boot de pc vanaf de cd, het installatie scherm komt, ik klik op installeren, hij begint te draaien en vervolgens komt de foutmelding.
Edit, ik denk er sterk aan om Xubuntu te installeren omdat deze minder belastend is. Wat denken jullie?
Als het goed is moet je eerst een hele wizard doorlopen van ubuntu. Ik gebruik altijd Ubuntu en ben er (zeker op het gebied van webdevelopment) heel blij mee.
Je kunt (zonder extra programma's) werken op je FTP zonder steeds te hoeven uploaden...