Ik zie regelmatig veel beginnersvragen op dit forum. Het kennis niveau onder de meeste leden is hier redelijk laag (vat dit niet verkeerd op) maar dat maakt dit forum denk ik ook populair omdat de instap niet te zwaar is.
Ik zie vaak dat leden verbeteringen suggereren m.b.t veiligheid zoals SQL injectie. Sommige wat summier maar wel goed dat we nieuwe leden / beginnende ontwikkelaars hiervan bewust maken!
Maar ook zie ik veel mensen die nog gebruik maken van de PHP-MySQL extensie. Deze extensie is erg oud, deprecated en ook al verbeterd (zie MySQLi). Ik geloof (weet het niet zeker) dat het eerst de bedoeling was om deze in PHP6 te laten verdwijnen maar omdat PHP6 voorlopig eerder illusie is dan werkelijk ging deze extensie er standaard al uit in PHP5.5 omdat 5.5 eigenlijk 6 is.
Is het niet beter om onze leden ook op te voeden en ze erop te wijzen om OF mysqli te gebruiken OF PDO of nog beter een DBAL (Database Abstraction Layer) voor de object georienteerde leden?
Ik ben het er wel mee eens, het lijkt mij sowieso goed om in ieder geval een verwijzing te geven naar simpele en duidelijk voorbeelden van DB classes en daarmee het gebruiksgemak hiervan aan te tonen.
Ik neem aan dat je de zaken als mysql_num_rows en alle andere mysql_ bedoeld?
Ik ken daar zelf geen alternatieven voor, dus ik denk dat de behoefte aan 'omscholing' wel groot is.
Deze is welliswaar oud maar volgens mij is de inhoud nog erg goed. Het loont wel dat we vaker naar deze tutorial verwijzen bijvoorbeeld.
Ik zou zelf eventueel een tutorial kunnen maken over hoe je Doctrine DBAL laag gebruikt in een niet-framework applicatie maar ik denk dat DBAL/ORM frameworks als Doctrine pas echt bij framework applicaties een must zijn.
Ik denk ook dat het beste is om leden die momenteel mysql_* serie functies gebruiken te verwijzen naar PDO gezien de leercurve daarvoor niet te hoog is en PDO wordt in veel DBAL frameworks (o.a Propel, Doctrine, Zend_Db) gebruikt als basis laag die zij overerven.
De mysql_* functies worden niet verwijderd in PHP6, ze worden alleen standaard geleverd als uit in de php.ini. Als een host die aan zet werkt alles dus gewoon nog.
Zelf zou ik niet erbij halen dat ze MySQLi of PDO moeten gaan leren i.p.v. mysql. MySQL zal voorlopig nog goed werken, want of PHP6 er ooit komt is nog de vraag.
Ook zou ik niet dan PDO, maar juist MySQLi functies aanraden voor beginners, naast het feit dat dit niet heel geweldig is is het beter voor beginners om te begrijpen. Je moet een beginner niet teveel in 1 keer willen leren, je moet het stapje voor stapje doen. Aangezien de MySQLi function zowel OO als met functies is is het voor beginners makkelijker.
Later kun je ze dan leren dat MySQLi beter is in de OO versie en dan kun je er ook PDO bij gaan halen.
Een van de grote voordelen is dat PDO wat abstracter is en kan werken met meerdere database platformen. Tevens hebben veel frameworks een eigen DBAL laag over PDO gemaakt dus als je bekend bent met de PDO interface is het makkelijker om zoiets te leren.