Hallo,

Het viel me op dat alt teksten niet meer worden getoond als je over een afbeelding hovert. Zowel in IE9 als Firefox 7 komen de teksten niet meer tevoorschijn als je met je muis boven een plaatje hangt dat alleen een alt-text heeft. Vroeger was dit wel het geval. Ik denk dan ook dat er veel websites zijn waar ineens de teksten (tooltips) niet meer tevoorschijn komen.
De alt tekst is als je praat over SEO een van de meest beste manieren voor Afbeelding Optimalisatie. Het is voor zoekmachines de manier om te weten wat er op de afbeelding staat, overigens begint Google steeds verder te komen met hun Image Reader, waarmee ze zelf kunnen bepalen wat er op de afbeelding staat.

En met oude mobiele netwerken heb je de kans dat een afbeelding zo traag laad dat er de tekst wordt neergezet. En dan heb je nog emailberichten, bijna geen enkel emailsysteem accepteert afbeeldingen in de email, en dan laten ze de alt zien.
Mja, daar zit wat in. Maar kijkt Google, of een andere zoekmachine naar de alt text of de title?
Maar wat is dan daadwerkelijk het verschil tussen een alt- en title tag? Wanneer en waarvoor gebruik je wat?
Alt is een omschrijving van de afbeelding, voor als de afbeelding bv niet getoond word (en dit is erg goed voor SEO).

Een title word gebruikt bijvoorbeeld voor de mouse over. Dan komt er zo'n tekstbalkje te voorschijn bij je muis, dit is bijvoorbeeld voor ondersteuning als er een linkje op de afbeelding zit.
Oké, ja je hebt gelijk inderdaad. Maar ik vraag me wel af waarom dat eigenlijk niet gewoon 1 tag is, dus die zowel de omschrijving toont wanneer de afbeelding niet wordt getoond als de "tooltip" bij een mouse-over. Nu moet je telkens alles dubbel invullen. Best gek eigenlijk...
@ozzie, en daarom had IE -toen zij het nog voor het zeggen hadden (er bestond nog geen W3C)- besloten dat deze 2 wel samen konden. Dat vervolgens W3C beslist dat dit niet mag, is niet heel handig.

Maar via stricte HTML is het wel weer logisch. ALT staat voor ALternative Text en title lijkt me logisch waar het voor staat. Een title wordt veel gebruik in combinatie met de anchor tag. In de anchor tekst staat al tekst, dus van een Alternative Text kan je niet meer spreken. Een title tag geeft informatie over het element. Op zich zou dit wel bij de afbeelding kunnen...
"Een title wordt veel gebruik in combinatie met de anchor tag. In de anchor tekst staat al tekst, dus van een Alternative Text kan je niet meer spreken."

Wat bedoel je precies Wouter? Heb je een voorbeeldje?

Reageren