Hallo,

Ik ben al enkele dagen bezig met het afronden van een opdracht in mijn boek "leer jezelf makkelijk php" van Arjan Burger. Alleen vind ik het vaak onduidelijk wat ik moet doen en ben nu een beetje verdwaald in mijn opdracht.

De volgende code heb ik al overgeschreven alleen doe ik het denk ik niet met de juiste opbouw:

<html>
<head>
<title> Mailformulier </title>
</head>
<body>
<form action="mailform.php" method = "post">
<input type = "hidden" name = "to" value= "Mail van uw website">
<input type = "hidden" name = "subject" value= "http://www.leer-php.nl/formulieren/thanks.htm">;
naam: <input type= "text" name= "naam"><br>
E-mail: <input type="text" name = "naam"><br>
Uw reactie: <textarea cols= "30" rows= "4" name= "reactie" ></textarea>
<input type= "submit" value= "Verzenden">

<?php

if (!$to) { // bevat to geen waarde ?
echo "U heeft geen waarde ontvanger opgegeven";
exit;
}
reset ($_POST; // Zet de arraypointer op 0, begin bij het begin

while ($postvar = each ($_POST)) {
$varnaam = $postvar ['key'];
$varinhoud = $postvar ['value'];
$boodschap .= $varnaam. "=" .$varinhoud,"\n";
//boodschap bevat variabelenaam plus inhoud
}
mail ( $to, $subject, $boodschap); // Stuur de mail ( aan, onderwerp, mail )
if (isset($redirect)) { // bevay redirect een waarde?
header ("location: $redirect");
}

?>

</form>
</body>
</html>

Kan niet vinden wat er fout gaat, als ik naar de index pagina navigeer vraagt mijn browser of ik het index.php bestand wil downloaden.

Hoop dat jullie me kunnen helpen.
bij voorbaat dank
Gr danny
- Aar - op 11/12/2011 13:56:21

[quote="Danny van den Engh op 11/12/2011 13:33:56"]
Ik gebruik het boek van Arjan burger, het boek is van 2003.

Gooi maar weg. We leven al bijna in 2012.
De basis die in dit boek besproken wordt werkt tegenwoordig niet meer op PHP.
[/quote]
Ik vind dat wel een erg simpele oplossing. Kunt u mij helpen met het oplossen van mijn vraag ?
[/quote]

Het weggooien is de enige juiste oplossing. Je kunt dat boek wel blijven gebruiken om php te leren, maar a) zal niet alles (goed) werken en b) zul je daarna jezelf weer van alles moeten leren om je kennis up-to-date te krijgen. Waarom dan niet in 1x goed leren?
Op het forum zijn recent diverse topics geweest over (goede) actuele php boeken. Conclusie was eigenlijk dat die er momenteel niet zijn. Online is veel meer en betere informatie te vinden. Ook slechte/foutieve voorbeelden overigens...
- Aar - op 11/12/2011 14:04:05

Zie die tutorial eens die ik noemde, of koop een recent boek.
Je moet o.a $_POST variabelen gebruiken.

Uw link werkt niet, ik verwerk nu ook $_POST in het script kijken of het helpt
Danny, het klinkt inderdaad een beetje bot om een boek zomaar weg te gooien. Dat hoeft ook helemaal niet. Je kunt het bijvoorbeeld nog prima als onderzetter gebruiken. Maar inhoudelijk loopt het boek te ver achter waardoor dingen niet goed of helemaal niet zullen werken. Als je wilt weten hoe je een formulier moet maken, zoek dan even op Google naar een recente tutorial. Probeer of je het zelf werkend krijgt. Als het niet lukt kun je altijd hier je vragen stellen.
Danny van den Engh op 11/12/2011 14:10:07

Uw link werkt niet

Zet ht voor de link en het werkt.
Ozzie PHP op 11/12/2011 14:12:22

Danny, het klinkt inderdaad een beetje bot om een boek zomaar weg te gooien. Dat hoeft ook helemaal niet. Je kunt het bijvoorbeeld nog prima als onderzetter gebruiken. Maar inhoudelijk loopt het boek te ver achter waardoor dingen niet goed of helemaal niet zullen werken. Als je wilt weten hoe je een formulier moet maken, zoek dan even op Google naar een recente tutorial. Probeer of je het zelf werkend krijgt. Als het niet lukt kun je altijd hier je vragen stellen.

"Je kunt het bijvoorbeeld nog prima als onderzetter gebruike" haha ! Wat een oplichters die boekenhandel de slechte. Ik zal inderdaad kijken voor een nieuw informatie stuk, vind het jammer dat ik alles nu moet verwijderen, heb er best wat tijd in gestoken en begon het net erg intressant te vinden.

Ik zal even rondkijken op het forum voor een wat recentere beginners handleiding.

Vriendelijk bedankt voor de genomen moeite alle.

Groet danny van den Engh
- Aar - op 11/12/2011 13:56:21

Je moet PHP uitvoeren via een webserver. Hoe roep jij je script aan?

Aar heeft gelijk, als je browser vraagt om een php bestand te downloaden heb je:
a) geen webserver geinstalleerd
b) wel a, geen php geinstalleerd

Reageren