Hallo iedereen,
Omdat mijn huidige web host (one.com) geen cron jobs ondersteunt, wil ik mijn website op mijn eigen server runnen. Note: ik heb hier zo goed als geen ervaring mee.

Wat ik al gedaan heb:
Ubuntu geïnstalleerd, plus alle nodige packages (apache2, php5, php5-mysql, en mysql-server). De server werkt: als ik het IP-adres invoer van de pc waarop ubuntu runt (http://192.168.0.149/), op een andere pc die op hetzelfde wireless zit, dan kan ik de website bekijken.

Nu wil ik mijn server dus publiek maken, zodat iedereen er op kan met een internetverbinding.
Ik heb begrepen dat ik hiervoor Port Forward moet doen. Dat heb ik dan ook gedaan (poort 80 voor ip 192.168.0.149)

Hier zit ik vast. Wat moet ik nu doen? Het kan toch nooit zo zijn dat 192.168.0.149 het IP van mijn website wordt? Want dit is toch een lokaal adres?

Moet ik ergens misschien een IP kopen, of is dit gratis? Ik dacht dat je kosteloos een eigen web server kon runnen maar dat is natuurlijk niet het geval als het niet gratis is... waarom zou je dan een eigen server runnen, als je toch moet betalen? Dat moet je bij een host ook, maar dan moet je zelf niks installeren/geen hardware hebben, etc.

Alle reacties zijn welkom,

Bedankt!
Bij sommige routers kan je niet via de externe IP je eigen server bereiken, doordat NAT ontbreekt.

Kan je trouwens je externe IP pingen, of niet? En draait Apache wel?
Apache draait correct aangezien ik de website zie als ik naar het lokale adres surf (http://192.168.0.149)...

Ook pingen lukt perfect.
Info: ik probeer al die dingen met een 2e pc die op een ander netwerk zit, om te testen dat het weldegelijk public is...
Ik vermoed NAT, kan je het externe IP anders delen, of mijn anders even PM'en?
Wat ik wel ontdekt heb is dat ik met de pc die ubuntu runt wél naar http://78.xx.xxx.xxx kan surfen. Die toont echter wel een witte pagina, niet de website.
Dat zal dan de router zelf zijn, die geen NAT ondersteunt. Via een proxy zou je wel toegang moeten krijgen dan.
- Aar - op 19/12/2011 21:25:42

Bij sommige routers kan je niet via de externe IP je eigen server bereiken, doordat NAT ontbreekt.

NAT heeft daar niks mee te maken. Het gaat gewoon niet, tenzij je ook iets met een proxy gaat doen.
Ok, dat zou het kunnen zijn (ookal weet ik niet wat dat betekent :) ).
Ik vind het wel vreemd aangezien het gewoon een standaardinstallatie is van Telenet (België), en er blijkbaar wel mensen zijn die er in slagen dit op te zetten bij Telenet.
- SanThe - op 19/12/2011 21:39:58

[quote="- Aar - op 19/12/2011 21:25:42"]

NAT heeft daar niks mee te maken. Het gaat gewoon niet, tenzij je ook iets met een proxy gaat doen.
[/quote]
Naar mijn weten kan je met een router zonder NAT, je server nooit via je externe IP benaderen.

Dus ik ben benieuwd naar zijn IP ;-)
- Aar - op 19/12/2011 21:43:15

[quote="- SanThe - op 19/12/2011 21:39:58"]
[quote="- Aar - op 19/12/2011 21:25:42"]

[/quote]
Naar mijn weten kan je met een router zonder NAT, je server nooit via je externe IP benaderen.

[/quote]

Zonder NAT kom je het hele Internet niet op.
Om intern naar je interne server te gaan met een extern IP, heb je een proxy nodig.

Reageren