Beste lezer,

ik heb heel even een vraagje om het command mysql_insert_id()
Ik heb begrepen dat ik hiermee de ID kon ophalen van de laatste insert query die je doet in een script.

echter als ik deze wegschrijf naar een variable dan krijg ik als antwoord 0

iemand enig idee hoe ik dit het beste kan doen ? heb deze ID namelijk nodig voor een volgende query welke bij de volgende query gebruikt moet worden.

heb al een blik geworpen op : mysql_insert_id(); maar helaas word ik daar niet veel wijzer van.

alvast bedankt voor jullie reacties

voorbeeld qeury die ik gebruik
[code]<?php
//INSERT gegevens in database
$qry3 = "INSERT INTO tablea(colluma,collumb,collumc,) VALUES('$var1','$var2','$var3')";

//Dit is het company ID
$id_qry1 = mysql_insert_id();

$qry4 = "INSERT INTO tablea(colluma,collumb,collumc,collumd) VALUES('$var1','$var2','$var3','$id_qry1')";
?>
[code]
@Mick van der Hijden:

Ik ben hier al enige jaren lid, als je de moeite had gedaan om even feiten te controleren voor je begon te antwoorden. De reden dat ik hier niet actief ben met het helpen van mensen is om precies dit topic en alles wat hier mis gaat.

Over de tutorials, ik zit niet zo in PHP dat ik er de fijne kneepjes vanaf weet, ik heb een Java achtergrond en PHP is een hobby taal voor mij. Dat beantwoord ook direct je vraag waarom ik geen GOEDE tutorials schrijf, ik heb er simpelweg niet de juiste achtergrond voor. Vandaar ook dat ik vroeg of iemand dat wel wil doen. Maar ik zie net dat ook jij geen GOEDE tutorials hebt geplaatst, sterker jij hebt er geen enkele geplaatst. Dus is dit hier een kwestie de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet?

Maar ook jij begint met moddergooien naar mij, ik vraag me af waarom? Wat heb ik jou ( of iemand anders) aangedaan dat ik mij verplicht voel mij te verantwoorden? Het enige wat ik mij af vraag is waarom iemand niet zelf mag beslissen wat hij of zij doet met zijn eigen code. Als iemand er voor kiest advies in de wind te slaan is dat zijn eigen ( misschien domme) keuze, maar het is zijn keuze om te maken. Dan moet je niet boos worden omdat iemand je ( waarschijnlijk ) zeer intellectuele en effectieve adviezen niet wil op volgen.

En waarom ik dit niet langer dan een paar dagen vol hou? Omdat het vermoeiend is om naar kinderen te kijken die elkaar niet eens kunnen helpen. Deze website heet verdomme PHPhulp!! Ga vervolgens zelf maar even nadenken wat dat betekent.

En over de foutafhandeling? Waar hebben we het over? Ik heb het hier niet over fout afhandeling, als iemand er voor kiest geen foutafhandeling te gebruiken moet hij dat zelf weten, hoe dom ook! De rest weet wel hoe het moet, er zijn vast wel goede tutorials over hoe het wel moet, heeft er totaal niets mee te maken. In de politiek noemen ze het een non-issue. Iets wat niet ter zake doet. Ik heb het hier over de manier van omgaan met elkaar en het afstraffen van elkaar als er niet geluisterd wordt, of nee sorry, er wordt wel geluisterd er wordt alleen niet altijd wat mee gedaan. Groot verschil.

Slotje. Verdere discussie mag via PM. Aan de topicstarter: neem de adviezen op de eerste pagina van dit topic ter harte. Kom je er dan nog niet uit, dan staat het je vrij een nieuw topic te openen.

Reageren