Een kort vraagje over PDO. Ik wil gebruik gaan maken van PDO MqSQL versie. Nu meen ik me te herinneren dat die niet standaard in PHP zit (hier is ie gelukig wel aanwezig). Maar wat ik me afvraag... is dit een aparte plugin en kan het dus zo zijn dat deze op bepaalde servers niet aanwezig is?
PDO is te beperkt in de mogelijkheden, je kan lang niet alles wat je met mysqli wel zult kunnen. Specifieker kan ik niet zijn, want na 1 maal er naar PDO gekeken te hebben was ik het al beu.
- PDO is leuk voor de simpele queries en een niet al te ingewikkeld databasemodel -
Ik ben wel benieuwd waarom PDO dan alleen geschikt is voor kleine queries.
Duren lange en moeilijke queries in PDO langzamer? Wat is er zo slecht aan PDO dat je er na 1 maal mee bent gestopt?
Je bent een beetje oppervlakkig noppes. Je neemt eerst heel keihard een stelling in die niet zomaar wat is en als je het dan moet uitleggen ben je heel erg vaag en heb je eigenlijk geen redenen. Je gaat slechts alleen nog door om je stelling nog harder te maken en te zorgen dat jou mening goed is, maar echt onderbouwen heb ik nog niet gezien.
Ik zie graag meerdere redenen waarom jij voor MySQLi kiest i.p.v. PDO. Wat voordelen dat ik van PDO vind:
- Met prepered statements kun je in PDO de parameters een naam geven, waardoor het met bindParam het een stuk makkelijker hebt.
- Foutafhandeling met exceptions, dat past veel beter bij de hedendaagse methodes.
- Het voelt meer OO aan vind ik. MySQLi lijkt erop alsof ze alle mysql_* functies direct hebben overgeplaatst in een class genaamd MySQLi.
- Mogelijkheid tot uitbouwen naar een andere db dan MySQL.
De reactie van Noppes is natuurlijk veel te kort door de bocht en niet onderbouwd. Hij zegt het zelf al, hij heeft er even naar gekeken en was het dan al beu. Ik vindt dat je dan niet het recht hebt om het dan maar direct onderuit te halen omdat je er niets van snapte.
Verder ben ik wel benieuwd wat voor geavanceerde queries niet met PDO kunnen en MySQLi wel, volgens mij maakt dat geen donder uit. Ook zijn vele ORM/DBAL frameworks op PDO gebaseerd, die ingezet worden voor grote (lees: GROTE) projecten worden ingezet. Ik zie dus geen reden in waarom PDO zo slecht zou zijn.
En daar komen ook nog de voordelen bij zoals Wouter hierboven beschrijft.