Hoi,

Sinds kort ben ik erachter gekomen waarvoor private_html nu eigenlijk dient, namelijk voor het SSL-protocol. Wat ik dus eerst niet wist, is dat je hier door https:// in te voeren terecht kon komen.

Het probleem is dat ik hier dus een paar cronjobs in geplaatst heb, maar die zijn dus toegankelijk voor 'gewone' gebruikers, wat ik dus niet wist. Mijn vraag is nu of ik de private_html map kan blokkeren of dat ik m'n scripts gewoon ergens anders moet plaatsen.

Een smerige fix is natuurlijk een IP-check op de PHP pagina, maar zo hoort het niet denk ik.

Roel
Wat hebben cronjobs met een site te maken?
Cronjobs worden door cron gerund.
De cronjobs bevatten query's, die uitgevoerd moeten worden door de webserver.
Waarom ik ze in private_html geplaatst heb, is omdat ik dacht dat ze daar niet toegankelijk waren voor de gebruikers.
Roel van de Water op 02/03/2012 09:23:18

De cronjobs bevatten query's, die uitgevoerd moeten worden door de webserver.

De query's worden, neem ik aan, door php uitgevoerd en niet door een webserver.
Door PHP ja, mijn fout.
Edit; nog een vraag: kan ik forum views het beste baseren op IP of user ID (iemand die ingelogd is)?
Roel van de Water op 02/03/2012 09:37:01

Door PHP ja, mijn fout.

Dus er hoeft helemaal niks in de sitemappen te staan.

Roel van de Water op 02/03/2012 09:37:01

Edit; nog een vraag: kan ik forum views het beste baseren op IP of user ID (iemand die ingelogd is)?

Geen idee wat je hier mee bedoelt.
Ligt eraan wat je wilt denk ik. Als alleen ingelogde gebruikers de forum topics kunnen bekijken dan volstaat het user id. Heb je ook meer aan, want daarmee kan je het altijd linken aan een user, terwijl het ip adres natuurlijk algemener is.
Aan de andere kant, als niet ingelogde gebruikers forum berichten kunnen bekijken, dan heb je niet zoveel aan het user id, want dat weet je dan vaak niet. Daardoor kan je dan vaak niets registreren, of je krijgt een default waarde.
Qua storage maakt het niets uit, want zowel ip als id sla je op als een integer.
Eigenlijk niet nee. Maar mijn vraag was waar ik ze dan wel het beste kan plaatsen.

En m'n tweede vraag is hoe ik het aantal views per topic op een forum moet bijhouden. Hij is voor zowel ingelogde als niet-ingelogde mensen bruikbaar (het lezen van topics dan). Op basis van IP-adres of op gebruiker ID?
De php bestanden die je gebruikt bij de cronjob kun je in een map buiten de webroot plaatsen. Welke map maakt niet uit, zolang je het path maar meegeeft in de crontab.

Misschien de combinatie van die twee.
Aan een combinatie heb ik ook al gedacht, maar moet ik dan een nieuw record invoegen bij én een nieuw IP-adres én een nieuw gebruiker ID?

En over m'n mapje. Zou bijvoorbeeld een map cronjobs in de map van m'n domeinnaam goed staan (dus bij public_html, private_html, etc.)?
IP en ID lijken mij twee velden en als je die combinatie uniek maakt hoef je alleen een teller te verhogen bij een nieuwe view. Is er geen ID dan is dat nul of null.

-map/
----public_html/
----private_html/
----cronjobs/
Lijkt mij wel netjes.

Reageren