Beste leden,
Ik ben momenteel bezig een simpel CMSje te maken die ik voor xxx aantal websites nodig ga hebben en waar het doel is zo snel mogelijk sites te maken. Omdat er een designer bij komt die veel weet van HTML en CSS maar niet al te veel weet over PHP zat ik er aan te denken om een template engine te gaan gebruiken zodat hij zelf ook het e.e.a. voor elkaar weet te krijgen. Punt is alleen, is dat handig?
Er zijn op het internet tal van discussies gaande over wat beter is, of PHP zelf een template taal is en of een abstractie bovenop PHP ( in de vorm van een template taal ) niet overkill is.
Persoonlijk zie ik door de bomen het bos niet echt meer en er zijn ook xx aantal template engines die er te gebruiken zijn. Ik ben dan ook op zoek naar jullie mening over PHP en of een template engine daarbovenop nodig is. Als dit inderdaad een snellere workflow oplevert, dan doe ik waarschijnlijk wel, niet kijkende naar de verminderde prestaties van de requests. Sneller sites opleveren is hier namelijk een sleutelwoord.
Mochten jullie een template engine kennen die echt goed werkt en vooral niet te veel overhead heeft (lees: hoge leercurve) aarzel dan niet om die hier te benoemen.
Als ik iets ga gebruiken, dan vooral geen Smarty of Twig en liever ook niet iets dat de eval() functie gebruikt. Dat zijn mijn persoonlijke voor( of af)keuren.
Dus kort:
1. Template engine, wat zijn jullie ervaringen?
2. Is het de moeite waard?
3. Wat zijn de (resource) kosten?
4. Leercurve, is het de moeite waard?
5. Prestaties en vooral geen zware overhead / PEAR package achtige installaties
Allemaal alvast bedankt :)
5.425 views