ik heb nu wamp geinstalleerd om gebruik te kunnen maken van PDO, maar ik krijg phpmyadmin niet werkende. eerst de localhost ook niet, maar dat kwam omdat ik hem eerst online moest zetten (die knop). maar bij phpmyadmin en alle andere features krijg ik nog steeds een 403 forbidden error. op internet gelezen dat ik phpmyadmin.conf moest veranderen naar dit:
Alias /phpmyadmin "c:/wamp/apps/phpmyadmin3.4.10.1/"
# to give access to phpmyadmin from outside
# replace the lines
#
# Order Deny,Allow
# Deny from all
# Allow from 127.0.0.1
#
# by
#
# Order Allow,Deny
# Allow from all
#
<Directory "c:/wamp/apps/phpmyadmin3.4.5/">
Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
AllowOverride all
Order Allow,Deny
Allow from all
</Directory>
maar ik krijg nog steeds die 403. iemand een idee?
Waarschijnlijk heb je een wachtwoord ingesteld? Dit moet je dan ook aanpassen in de PHPMyAdmin settings, deze kun je onder wamp/apps/phpmyadminx.x.x/config.inc.php vinden. Of als die niet bestaat config.sample.inc.php die je vervolgens moet opslaan als config.inc.php.
Niet helemaal, je moet user veranderen naar de username die je hebt ingesteld (vaak is dit root) en password naar het wachtwoord dat je hebt ingesteld. De laatste waarde kun je gewoon op true laten.
Oké, dan ligt het dus niet daaraan. Is het WAMP icoontje rechtsonderin helemaal groen, of is hij oranje (of zelfs rood)?
Als hij niet groen dan zijn er 1 of meerdere systemen niet gestart.
Kijk dan eens of Poort 80 vrij is en of je geen skype aan hebt staan. Dat kan wel eens voor problemen zorgen.
1) In PHPMyAdmin ga je naar rechten
2) Klik bij de user root op Wijzig rechten
3) Scroll wat naar onder en verander de rechten
4) Restart WAMP (of alleen MySQL)
5) Nu heb je een wachtwoord ingesteld
Je zult zien dat je nu niet meer in PHPMyAdmin kan, om dit wel voor elkaar te krijgen moet je in de config file hierboven de juiste gegevens plaatsen, zoals ik al eerder uitlegde.
ok, maar er zijn drie root users bij mij. en dan bij de kolom machine staat respectievelijk 127.0.0.1, ::1, localhost.
welke moet ik kiezen?
het is waarschijnlijk heel makkelijk, maar dit soort dingen, waar ik afhankelijk ben van wat door anderen gemaakt is, ben ik vrij slecht. ik snap nooit wat ze bedoelen
Het ligt eraan welke machine je wilt gebruiken, wil je dit doen:
<?php
$sql = myqsl_connect('localhost', 'root', 'jouwWW');
?>
Dan kies je localhost wil je dit doen:
<?php
$sql = mysql_connect('127.0.0.1', 'root', 'jouwWW');
?>
Dan kies je 127.0.0.1.