Misschien slim om daar ook op een conceptuele manier over na te gaan denken. Stel het kan wel, meerdere actions in een form, wat gebeurt er dan....
Het action betekent in feite niets anders dan dat de browser de opgegeven pagina laadt en in het verzoek naar de server de gegevens uit het form meegeeft. Zodra het verzoek is verwerkt door de server verkrijgt de browser nieuwe data om een pagina mee op te bouwen, dat is wat je als gebruiker ziet.
En dan nu twee actions. De browser stuurt nu twee verzoeken naar twee pagina's. Krijgt dan twee sets aan data terug en moet een pagina opbouwen. Welke pagina denk jij dan dat er wordt getoond?
Ik weet niet op basis van welke zin je die conclusie trekt, maar dat zeg ik zeker niet. Wat ik zeg is dat het twee acties in een form niet tot de mogelijkheden behoort.
Hoe websites werken:
De client surft naar een bepaalde url.
De server stuurt een respons terug naar die client.
Eventueel stuurt de gebruiker POST data mee met het verzoek (dit gebeurt dmv formulieren).
De url's die jij geeft, staan niet op verschillende servers. Is het uiteindelijk wel de bedoeling dat dit wel gebeurt? Twee volledig losstaande sites op verschillende servers ...
Formulieren sturen naar andere servers ... klinkt sowieso vrij vies.
- Net zoals dat het geval is voor een hoop interessante dingen, leer je ook Ajax niet op 1 dag. Je mag van mij aannemen dat Ajax interessant genoeg is om het deftig aan te leren.
Ajax doet net dit: achter je rug (asynchroon), zonder dat je daar veel van merkt als client, laat je javascript surfen naar de server. Zo kan je dus bv. Ajax gebruiken om 1 formulier naar verschillende url's te sturen.
Ik heb 1 groot formulier. Die wordt op een database opgeslagen in een bepaalde tabel. Vervolgens zitten daar ook stukken informatie in die ik in andere tabellen ook moet hebben. Dus zoals je kun zien hierboven wil ik dit
Ja, okay, dan is het simpel; je hebt helemaal geen twee actions nodig; je hebt geen twee pagina's nodig; je hebt (wat dit geval betreft) geen Ajax nodig.
Je moet gewoon zien dat die ene action de gegevens in twee tabellen zet.
Je hele vraag vervalt eigenlijk. Aan client-kant maak je gewoon 1 formulier.
Verder gaat het enkel nog over de verwerking van het formulier.
Wat steekt er nu in Formulier/test1.php, Formulier/test2.php en Formulier/test3.php ?
Die code zal plus of min aan elkaar moeten worden geplakt
Dezelfde gegevens opslaan in meerdere tabellen klinkt niet logisch.
Betekent ook dat je op meerdere plaatsen moet onderhouden. in jouw voorbeeld: wat als leidinggevende verandert? Moet je op meerdere plaatsen gaan aanpassen.
Joey Schroder op 19/04/2012 16:18:35
Ik heb een stuk javascrip gevonden waarmee ik meerdere actions aan 1 form kan koppelen. Daar stoei ik nu even mee.
Als alles plaats vindt op 1 site en je het in diverse tabellen wilt opslaan, dan heb je geen meerdere actions nodig.