Hoi allemaal!
Ik ben weer eens lekker aan het programmeren, en dit keer ook weer OOP-stijl. Ik was daarom van plan om een heel gebruikerssysteem te maken met OOP. Ik heb veel gehad aan de uitleg van Wouter J, en dan bedoel ik deze post: klik
Het probleem waar ik op vastloop is het volgende. Wanneer je een gebruikerssysteem hebt, dan is het natuurlijk logisch dat gebruikers weer inloggen en dat ze dan een object hebben met hun gegevens daarin.
Nu is de vraag, wát moet daar precies in, en welke methods gebruik je hiervoor? Moet je bijvoorbeeld ook gegevens als een registratiedatum, laatst actief e.d. in het object bewaren (zelfs als je ze niet gebruikt)?
M'n tweede punt is hoe je zo'n bestaande gebruiker weer terug omzet in object. Als je bij het voorbeeld van Wouter J de constructor gebruikt met een paar argumenten zoals de gebruikersnaam en het wachtwoord, dan kun je deze niet meer gebruiken om een nieuw object aan te maken waarin we gelijk alle gegevens (zoals registratiedatum) meesturen. Hoe los ik dat op? Uiteraard gebruiken we een mapper voor de communicatie tussen het gebruikersobject en de database.
Dit leek me wel een leuk discussiepunt en een leerzaam topic. Althans, voor mij :-)
Roel
5.171 views