Hallo allemaal,

Ik ben de laatste tijd bezig met een eigen projectje waarbij ik OOP PHP probeer te leren. Maar nu kom ik dus tegen het volgende probleempje aan. Ik ben nog niet erg bekend met het beveiligen van wachtwoorden (Alleen MD5 ben ik bekend mee, maar dat is achterhaald heb ik begrepen (iig zonder salt)). Mijn vraag is dus: welke manier kan ik het beste gebruiken om mijn wachtwoorden op te slaan?

ik heb op het forum al verschillende technieken langs zien komen, zoals:

Sha1 + salt
crypt methode
en de bcrypt class (wat mij wel een goede oplossing lijkt vanwege het automatisch Salten, en het vertragen van brute force aanvallen).

Mijn 2de vraag is eigenlijk het volgende.

als ik een wachtwoord op welk van de bovenstaande manieren beveilig, welke manier kan ik dan het beste gebruiken om de input van het inlogformulier te vergelijken met de data in de database? dit omdat Salt random is.

alvast enorm bedankt voor de hulp!
Een MD5($pass) is niet helemaal veilig omdat er woordenboeken bestaan waarin je de hash kunt opzoeken en zo het originele password kunt verkrijgen.

Dit is wel veilig:

define( 'MY_SECRET', 'AS@LT_#RAN31' );
$passhash = MD5( MY_SECRET . $pass);

Van MY_SECRET moet je uiteraard zelf iets maken, bij voorkeur 9 tekens of meer, met ook cijfers en rare chars erin.

De passhash sla je op in de database, en als je wil checken of iemand het juiste wachtwoord geeft vergelijk je de database waarde met de $passhash.

Waarom zou je het moeilijk maken, als het ook eenvoudig kan?
John Berg

Omdat dit nog te makkelijk is...

Gebruik toch op zijn minst sha1 i.p.v. md5. Er zijn decoders in het donkere milieu te vinden die gelijk welke md5 kraken. Overigens is het verstand de salt (MY_SECRET) eerder iets meer afhankelijk te maken van de combinatie.
Write Down op 19/08/2012 23:28:08

[quote="John Berg"]

Omdat dit nog te makkelijk is...

Gebruik toch op zijn minst sha1 i.p.v. md5. Er zijn decoders in het donkere milieu te vinden die gelijk welke md5 kraken. Overigens is het verstand de salt (MY_SECRET) eerder iets meer afhankelijk te maken van de combinatie.
[/quote]

Broodje aap verhaal dat MD5 gekraakt is, er zijn alleen dictonaries met bekende hashes en hun originele waarde. Als je hash maar afstamt van een string die lang genoeg is (10 karakters of meer) is hij niet meer terug te zoeken.

nb: uitgaande van een ascii character set en 10 tekens dient je woordenboek 256^10 entries van 32 bytes te bevatten wat neerkomt op 3,5 10^13 PetaBytes. Duurt nog even voordat we zuke grote harde schijven hebben.

Niet dus... Ik ga hier geen links posten naar underground forums, maar geloof mij, md5 lachen hackers mee. Uiteraard, als het te kraken is via een rainbow table, gaat het nog sneller.
Write Down op 19/08/2012 23:48:02

Niet dus... Ik ga hier geen links posten naar underground forums, maar geloof mij, md5 lachen hackers mee. Uiteraard, als het te kraken is via een rainbow table, gaat het nog sneller.

Er is geen enkel bewijs, behalve hash collisions, dat MD5 via brute force te kraken is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/MD5

Ik daag je uit om deze hash deedd61c041810a9a8f2e5e4e17c50e1 via je underground te kraken. NO WAY!
John, met behulp van een juiste hash/pepper is het goed mogelijk dat je strings kan maken die niet in de rainbowtabellen terug te vinden zijn. Betekend niet dat het onmogelijk is om de juiste combinatie terug te vinden door middel van een brute-force aanval of een rainbow tabel. Als je puur letters, cijfers en speciale tekens heb gebruikt voor bovenstaande hash, en je het aantal karakters doorgeef, is het goed mogelijk om het origineel te vinden. Ik heb hiervoor een zeer specifieke methode ontwikkeld die snel en krachtig werkt, enige probleem is de schijfruimte. Toch ga ik graag jouw uitdaging aan. Geef me het aantal karakters in totaal en of je wel of geen andere methodes heb gebruikt en ik ga kijken of ik je in een fair enough time de juiste string kan geven :)
De string bestaat uit 22 tekens. Ik help je nog verder: Alleen het eerste teken is een hoofdletter, alle andere tekens behalve de laatste zijn kleine letters. Het laatste teken is een uitroepteken. De string bestaat uit 4 woorden, het derde woord is fout gespeld.

Ik ben zeer benieuwd: een kratje bier voor je als je hem weet te kraken.
John, het is nu 0:54 dat ik dit lees en uitvoer. BRB :-)

Toevoeging op 20/08/2012 01:03:07:

Overigens Gunther, die website kan'm ook niet vinden ;-)
Even misgelezen dat de laatste karakter een uitroep teken is, opnieuw haha!
Lees mijn recactie nog eens na over hoeveel schijfruimte je nodig heb om een rainbow tabel te maken van 10 tekens! Ik wil ook nog wel een hash van een plain text van 10 tekens plaatsen, 2 kratjes bier voor wie hem vind.

Ik blijf erbij dat md5, mits de plaintext voldoende lang is, niet te kraken is. Ook niet door NSA of andere geheime diensten. En dan moet je de hash natuurlijk ook nog bemachtingen, die zit in een datbase, die niet vanaf het net te benaderen is, maar allen via http over poort 80.

Reageren