Mijn eerste 'echte' site op basis van mijn framework
Door
John Berg
op 29-08-2012 19:30
gewijzigd op 29-08-2012 19:31
3.552 views
Mijn framework is nu zover dat ik er een eerste sitemee heb gemaakt. Het zal niemand verwonderen, het is een blog over de ins en outs van het framework.
Ik ga deze week nog beginnen aan een opdracht, daarna ga ik wat blogs en voorbeelden erbij schrijven.
Op de roadmap staat nog een admin interface, documentatie en vrijgave van het framework.
Uiteraard zijn alle op- of aanmerkingen van welkom.
Interessant en ik ga zeker eens proberen door de code van je framework heen te worstelen :-)
Normaal ben ik verder niet zo van de site reviews. In dit geval wil ik wel zeggen dat ik het design er prettig strak vind uitzien, alleen de twee knoppen bovenin (home/contact) vallen wat mij betreft een beetje buiten de boot. Qua kleur, design en ze staan net niet gelijk met de kolom eronder wat het verstoort.
Nee, er zit niks van Zend in. De manier zoals Zend Sessions met namespaces doet vind ik wel inspirerend, daar ga ik wel iets mee doen. Initieel zaten er wel wat ideetjes van CodeIgniter in, maar gaande weg zijn die er uit gegaan.
In een vorig leven heb ik een Delphi en later C# framework gemaakt. En aangezien PHP met 5.3. redelijk volwassen is geworden kon ik veel van de ideeën uit dat framework omzetten.
Slechts één puntje: wellicht schiet mijn kennis te kort of is de site alleen voor echte kenners maar ik vind het altijd jammer als ik op een belangrijk woord in een brok informatie ook nog moet googlen: ik wist niet wat MVC betekende.... Waarom niet heel kort even verklaard .
Slechts één puntje: wellicht schiet mijn kennis te kort of is de site alleen voor echte kenners maar ik vind het altijd jammer als ik op een belangrijk woord in een brok informatie ook nog moet googlen: ik wist niet wat MVC betekende.... Waarom niet heel kort even verklaard .
Omdat dat nu net de keuze is die je maakt als webmaster. Je kiest voor een bepaald publiek. Het omgekeerde geldt namelijk ook, iemand die wel wat MCS is, wil dat niet nogmaals lezen. Die lezer wil diepere informatie. Als je dan terug alles vanaf nul uitlegt, dan zal het soort lezer waar je oorspronkelijk op mikte afhaken. Je kan geen site maken die voor iedereen verstaanbaar is.
@Aad: Als je dit artikel leest, dan staat daar toch wel redelijk basic uitgelegd wat MVC is en doet. Er is een live voorbeeld, en de broncode kun je downloaden.
De broncode bestaat uit slechts 7 bestanden. 1 daarvan is een stylesheet en 2 zijn pure simpele html bestanden. En van de rest is eigenlijk alleen de controller.php wat lastiger, de anderen zijn steeds niet meer dan 10 regels code.
Voor echte beginners zal dat waarschijnlijk een brug te ver zijn, maar iemand die al ooit iets met php / html / css gemaakt heeft zou het toch eigenlijk moeten kunnen nabouwen?