Hallo allemaal,
Ik zou graag advies willen van forumleden die een eigen bedrijf hebben.
Begin deze week kreeg ik te horen dat mijn jaarcontract niet wordt verlengd. Het bedrijf is tot de conclusie gekomen dat het te klein is om full-time een webdesigner/-programmeur in dienst te hebben. Over een aantal weken zit ik dus zonder werk.
Ik sta nu voor een belangrijke keuze in mijn leven en ik hoop dat de mensen die een eigen bedrijf hebben mij wat advies kunnen geven. Dat kan rechtstreeks in dit topic, maar mag ook via een privé bericht.
Ik ben heel erg aan het nadenken over mijn toekomst. Ik werk al een aantal jaren als webdesigner/-programmeur en heb de afgelopen jaren bij verschillende bedrijven gewerkt. Als ik bij (grote) bedrijven met een eigen IT-afdeling aan de slag ging dan was alles goed geregeld. Men begrijpt daar wat webdesign en programmeren inhoudt en wat er bij komt kijken. Tevens weet men dat je een complete webshop niet in één week kunt bouwen. Ik heb echter ook bij (kleinere) bedrijven gewerkt zonder IT-afdeling. Ik vind dit erg leuk om te doen, omdat je hier heel veelzijdig kunt zijn. Je kunt bedenken hoe een website/webshop inhoudelijk eruit moet zien en vervolgens kun je de shop zelf programmeren en vormgeven. Ik vind dit heel prettig omdat ik m'n creativiteit hier goed in kwijt kan en dat heb ik echt nodig in m'n werk.
Echter, bij sommige kleine bedrijven (zonder IT-afdeling) gaat het op een aantal vlakken mis. Men heeft totaal geen besef wat het inhoudt om een goede website/webshop te bouwen en van zaken als usability heeft men nog nooit gehoord. Sterker nog, men weet vaak niet eens wat het exacte doel van een website/webshop moet zijn en wat de eigen doelgroep is. Vantevoren geef ik keurig aan dat het bouwen van een webshop met custom made applicaties en een eigen op maat gemaakte cms / back-end zeker een aantal maanden kost om te bouwen. En dan heb je nog maar een basisversie. Dat is dan allemaal prima en geen enkel probleem. Wat ik heb ondervonden is dat de meeste bedrijven dit prima vinden en die laten je gewoon je eigen gang gaan. Die vertrouwen erop dat jij het wel regelt. Ze zijn eigenlijk nauwelijks betrokken bij waar ik mee bezig ben en laten zich (positief) verrassen door het eindresultaat. Bij het bedrijf waar ik nu werk ligt het echter anders. Ik heb van tevoren aangegeven dat bepaalde trajecten lang duren. Dit was geen probleem. Echter, gaandeweg het proces bleek telkens het geduld op te raken. Ik legde keurig (in makkelijk te begrijpen taal) uit waar ik mee bezig was, maar (achteraf!) begreep men het dan ineens niet meer of men wilde het niet begrijpen. Eerdere afspraken werden doorbroken om vervolgens vervangen te worden door nieuwe niet goed doordachte, nauwelijks haalbare ad-hoc afspraken. Hierdoor werden projecten weinig rendabel en mijn werk een stuk minder leuk. Hartstikke jammer, want ik had juist veel zin om dit bedrijf met haar websites/webshops naar een hoger niveau te tillen.
Goed, waar het om gaat is het volgende. Over een aantal weken heb ik dus geen werk meer. We zitten midden in een economische crisis en het vinden van een baan zal allesbehalve gemakkelijk zijn. Ik vind het prettig om bij een bedrijf te werken zonder bestaande IT-afdeling zodat ik lekker all-round bezig kan zijn (designen, programmeren, bedenken van een marketing (actie)plan). Echter, deze banen liggen niet voor het oprapen en zeker nu niet. Dus ik vraag me af of het een optie is om (als ik na een paar maanden nog steeds niks heb gevonden) voor mezelf te beginnen.
Wat ik graag zou willen weten van de mensen die een eigen bedrijf hebben is hoe zij dit ervaren. Een aantal concrete vragen waar ik dan aan denk:
- heb je voldoende werk (ook in deze tijden van crisis)?
- kun je er maandelijks goed van rondkomen?
- hoe kom je aan je klanten? Ga je die zelf actief werven (zo ja hoe dan?), of komen ze uit zichzelf naar je toe? Hoe werkt zo'n traject?
- hoeveel projecten heb je ongeveer per maand?
- hoeveel geld verdien je gemiddeld voor het maken van een website? (dit mag per privé-bericht uiteraard)
Ik vind het een hele stap om voor mezelf te beginnen en ik moet er goed over nadenken. Ik ben wel overtuigd van m'n eigen kunnen als het gaat om het maken (designen en programmeren) van websites. Daarnaast kan ik ook banners maken of andere grafische uitingen (bijv. brochures / visitekaartjes e.d.). Maar het vinden van klanten? Ik heb echt geen idee! Is dat moeilijk? Bellen ze vanzelf op omdat ze je op internet hebben gevonden, of moet je telkens zelf actief bedrijven gaan bellen / aanschrijven? En heb je dan wel iedere maand werk, of is dat telkens weer een verrassing?
Ik hoop wat tips te mogen ontvangen. Het is echt iets wat mij momenteel erg bezighoudt dus alle bruikbare informatie is echt meer dan welkom. Discrete informatie (bijv. betreffende inkomsten) mag je ook in een privé bericht naar mij sturen. Ik garandeer dat die informatie nooit bij iemand anders terecht zal komen.
Ik hoop dat er iemand reageert!
1.284 views