Hallo allemaal,

Ik zou graag advies willen van forumleden die een eigen bedrijf hebben.

Begin deze week kreeg ik te horen dat mijn jaarcontract niet wordt verlengd. Het bedrijf is tot de conclusie gekomen dat het te klein is om full-time een webdesigner/-programmeur in dienst te hebben. Over een aantal weken zit ik dus zonder werk.

Ik sta nu voor een belangrijke keuze in mijn leven en ik hoop dat de mensen die een eigen bedrijf hebben mij wat advies kunnen geven. Dat kan rechtstreeks in dit topic, maar mag ook via een privé bericht.

Ik ben heel erg aan het nadenken over mijn toekomst. Ik werk al een aantal jaren als webdesigner/-programmeur en heb de afgelopen jaren bij verschillende bedrijven gewerkt. Als ik bij (grote) bedrijven met een eigen IT-afdeling aan de slag ging dan was alles goed geregeld. Men begrijpt daar wat webdesign en programmeren inhoudt en wat er bij komt kijken. Tevens weet men dat je een complete webshop niet in één week kunt bouwen. Ik heb echter ook bij (kleinere) bedrijven gewerkt zonder IT-afdeling. Ik vind dit erg leuk om te doen, omdat je hier heel veelzijdig kunt zijn. Je kunt bedenken hoe een website/webshop inhoudelijk eruit moet zien en vervolgens kun je de shop zelf programmeren en vormgeven. Ik vind dit heel prettig omdat ik m'n creativiteit hier goed in kwijt kan en dat heb ik echt nodig in m'n werk.

Echter, bij sommige kleine bedrijven (zonder IT-afdeling) gaat het op een aantal vlakken mis. Men heeft totaal geen besef wat het inhoudt om een goede website/webshop te bouwen en van zaken als usability heeft men nog nooit gehoord. Sterker nog, men weet vaak niet eens wat het exacte doel van een website/webshop moet zijn en wat de eigen doelgroep is. Vantevoren geef ik keurig aan dat het bouwen van een webshop met custom made applicaties en een eigen op maat gemaakte cms / back-end zeker een aantal maanden kost om te bouwen. En dan heb je nog maar een basisversie. Dat is dan allemaal prima en geen enkel probleem. Wat ik heb ondervonden is dat de meeste bedrijven dit prima vinden en die laten je gewoon je eigen gang gaan. Die vertrouwen erop dat jij het wel regelt. Ze zijn eigenlijk nauwelijks betrokken bij waar ik mee bezig ben en laten zich (positief) verrassen door het eindresultaat. Bij het bedrijf waar ik nu werk ligt het echter anders. Ik heb van tevoren aangegeven dat bepaalde trajecten lang duren. Dit was geen probleem. Echter, gaandeweg het proces bleek telkens het geduld op te raken. Ik legde keurig (in makkelijk te begrijpen taal) uit waar ik mee bezig was, maar (achteraf!) begreep men het dan ineens niet meer of men wilde het niet begrijpen. Eerdere afspraken werden doorbroken om vervolgens vervangen te worden door nieuwe niet goed doordachte, nauwelijks haalbare ad-hoc afspraken. Hierdoor werden projecten weinig rendabel en mijn werk een stuk minder leuk. Hartstikke jammer, want ik had juist veel zin om dit bedrijf met haar websites/webshops naar een hoger niveau te tillen.

Goed, waar het om gaat is het volgende. Over een aantal weken heb ik dus geen werk meer. We zitten midden in een economische crisis en het vinden van een baan zal allesbehalve gemakkelijk zijn. Ik vind het prettig om bij een bedrijf te werken zonder bestaande IT-afdeling zodat ik lekker all-round bezig kan zijn (designen, programmeren, bedenken van een marketing (actie)plan). Echter, deze banen liggen niet voor het oprapen en zeker nu niet. Dus ik vraag me af of het een optie is om (als ik na een paar maanden nog steeds niks heb gevonden) voor mezelf te beginnen.

Wat ik graag zou willen weten van de mensen die een eigen bedrijf hebben is hoe zij dit ervaren. Een aantal concrete vragen waar ik dan aan denk:
- heb je voldoende werk (ook in deze tijden van crisis)?
- kun je er maandelijks goed van rondkomen?
- hoe kom je aan je klanten? Ga je die zelf actief werven (zo ja hoe dan?), of komen ze uit zichzelf naar je toe? Hoe werkt zo'n traject?
- hoeveel projecten heb je ongeveer per maand?
- hoeveel geld verdien je gemiddeld voor het maken van een website? (dit mag per privé-bericht uiteraard)

Ik vind het een hele stap om voor mezelf te beginnen en ik moet er goed over nadenken. Ik ben wel overtuigd van m'n eigen kunnen als het gaat om het maken (designen en programmeren) van websites. Daarnaast kan ik ook banners maken of andere grafische uitingen (bijv. brochures / visitekaartjes e.d.). Maar het vinden van klanten? Ik heb echt geen idee! Is dat moeilijk? Bellen ze vanzelf op omdat ze je op internet hebben gevonden, of moet je telkens zelf actief bedrijven gaan bellen / aanschrijven? En heb je dan wel iedere maand werk, of is dat telkens weer een verrassing?

Ik hoop wat tips te mogen ontvangen. Het is echt iets wat mij momenteel erg bezighoudt dus alle bruikbare informatie is echt meer dan welkom. Discrete informatie (bijv. betreffende inkomsten) mag je ook in een privé bericht naar mij sturen. Ik garandeer dat die informatie nooit bij iemand anders terecht zal komen.

Ik hoop dat er iemand reageert!
Graag gedaan! :)

Wat ik overigens het meest wil benadrukken is dat je vooral heel realistisch tegen de feiten aan moet kijken. Maak sommetjes om te kijken hoeveel je moet verdienenen dus moet werken om rond te komen, laat je goed informeren. En vooral als je het doet: ga ervoor. 110%.

Ik ben benieuwd naar je beslissing!
Hmm,

Ik ben ook zelfstandige en werk voornamelijk voor opdrachten bij opdrachtgevers. Ik heb er tot nu toe geen spijt van. Ik doe daarnaast ook investeren in kleine bedrijfjes of ideeën of bedrijven over kopen. Dit om een vast inkomen te genereren.

Maar richting Ozzie, als je al bang bent dat je geen baan kan vinden weet ik niet of ondernemen nou echt voor jou weggelegd is ;-) Je moet namelijk goed in je schoenen staan en tot op zekere hoogte goed zijn in je zelf verkopen of producten / diensten die je aan biedt. Met verkopen valt of staat ondernemen eigenlijk. Als je gaat ondernemen met het idee dat klanten wel op je af komen wordt het geen succes.

Als je als ZZP'er aan de slag gaat en jezelf wilt verhuren zou ik vooral behoorlijk netwerken. Contact leggen met grote bedrijven, recruiters etc.

Ook zou ik zorgen dat je een buffer hebt. Ik zelf had een buffer van 3 maanden minimaal om rond te komen zonder werk. Bij mij telde ook mee dat mijn vriendin best wat spaargeld had.

Ik heb overigens wel een accountant, ik heb absoluut geen omkijken naar mijn boekhouden daardoor en hun doen de aangiftes voor mij en dragen ook de verantwoording daarvoor. Bij mij geldt het ook omdat ik een aantal BV's heb e.d. waar jaarrekeningen voor gemaakt moeten worden.

Qua inkomsten, ik kan niet klagen tot heden. Ik verdien zeker 3 keer meer dan wat ik hiervoor in loondienst verdiende. Daar moet ik wel bij zeggen dat een groot deel van mijn inkomen gaat naar vermogensopbouw en investeringen voor onzekere tijden. Van wat ik prive uitgeef ben ik er in die zin niet zoveel meer op vooruit gegaan, ik zie geen reden waarom ik 5000 euro netto per maand zou moeten uitgeven namelijk.

Als jij zo bang bent om geen baan te vinden; PM me maar dan :D dan regel ik een baan voor je als webdeveloper en verdien ik er ook nog wat aan hahaha

Maar wat ik begrijp wil je gewoon sites bouwen? Je wilt dus zo'n doorsnede softwarehuis worden? Want dan kan het nog weleens lastig worden ja. Je hoeft niet perse sites te bouwen voor 1000 euro maar wel van goede huizen komen om in de smaak te vallen bij grotere opdrachtgevers en je moet ook vooral veel netwerken om ze te leren kennen.

Ik vindt het wel een interessant onderwerp. Je vraagt overigens hoeveel iedereen verdient, en die vraag snap ik, maar wat verdien jij? ;-) Dan kunnen wij beter inschatten of ondernemen iets voor je is.

Als je denkt dat je een omzet van 70.000 euro gaat halen (met 10k aan kosten) dan verdien je netto grofweg 35.000 / 40.000 met wat extra verzekeringen e.d. zit je dan op 2500/3000 netto per maand zonder vakantie geld en van dat geld moet je ook nog voldoende zien te sparen voor slechte tijden. Maar goed zou eens doorrekenen hoeveel declarabel werk je binnen moet halen om zo'n omzet te halen.

Mijn omzet is wel hoger hoor ;-), In ieder geval boven de 100k.
Thanks Elwin :)

Ik moet vooral goed nadenken of die onzekerheid iets voor mij is. En inderdaad, geen collega's... ga ik dat leuk vinden? Hoeveel moet ik verdienen om rond te komen enz...

Oh ja, laatste vraag... wat voor uurtarief kun je eigenlijk vragen, en hoelang ben je ongeveer bezig met een gemiddelde (bedrijfs)website? Hoeveel tijd gaat daar inzitten? Dus vanaf het eerste contact met de klant tot de uiteindelijk oplevering?
Qua uurtarief verschilt een beetje. Als je projecten thuis gaat doen tegen een vast bedrag of indicatie mag je best 80/90 euro per uur rekenen. Althans dat soort tarieven zie ik vaak voorbij komen bij de software huizen.

Ik verhuur mij zelf en heb geen prestatie verplichting, enkel een inspanningsverplichting en mijn tarief varieert tussen 60 en 75 euro.
Thanks Kees! Wat een hoop informatie... een hoop dingen waar ik goed over moet nadenken. Ik heb je een berichtje gestuurd.

Reageren