Door
Jasper Annoniem
op 30-09-2012 08:53
gewijzigd op 30-09-2012 17:07
3.422 views
Hallo allemaal,
Ik ben 12 jaar en ik beheers aardig PHP/HTML/CSS. Ik heb nu al voor een aantal mensen (prof.) websites gebouwd, voor een paar euro. Nu wil ik er echt geld aan verdienen, maar ik heb geen flauw idee hoeveel. Hoeveel moet ik p/u vragen als ik ook goede support bied etc? Ik ben pas 12 jaar.. en ik wil niet gierig beginnen.
Ik denk dat voor kleine ondernemers/opdrachtgevers het handiger is om een prijsafspraak te maken. Vaak gebeurt dat zo: De opdrachtgever geeft jou een idee wat hij/zij wil. Jij probeert in het gesprek zoveel mogelijk vragen te stellen zodat je een overzicht hebt over hoeveel pagina's het gaat en hoeveel formulieren en database koppelingen je zult moeten gaan bouwen. En dan zul je moeten gaan inschatten hoe lang je er mee bezig zult zijn en daar een prijs op baseren. Dat is in het begin even stoeien maar heeft - denk ik - voor jou het voordeel dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt en de opdrachtgever weet op voorhand ook waar deze aan toe is.
Gezien je leeftijd moet je er even rekening mee houden dat als jij te veel verdient, jouw ouders hun kinderbijslag kunnen kwijtraken. Overleg dus even met je ouders om naar de KvK te gaan :-)
12 Jaar en volledig PHP/HTML/CSS beheersen?
Dan zou ik graag een voorbeeld zien.
Daarnaast:
- Verdienen aan je website's betekend ook dat je BTW nummer moet aanvragen. Zover ik weet krijg je die niet ivm je leeftijd.
- MYSQL is tegenwoordig ook een taal die je moet proberen te beheersen.
als je jonger dan 18 jaar wilt werken aan een eigen onderneming/bedrijf(je) dan moeten je ouders toestemming geven en je inschrijven bij Kamer van Koophandel (KvK).
[size=xsmall]Toevoeging op 30/09/2012 12:07:52:[/size]
vraag me alleen af in hoeverre 12 jarigen op het VWO terechtkomen EN nog eens tijd hebben om met hun hobbie bezig te gaan. top man
Hartelijk dank voor de goede tips, ik weet nu beter hoe ik het moet aanpakken. Ik heb met mijn opdrachtgevers afgesproken dat ik het bedrag contant wil, zo hoef ik zo ver ik weet geen belasting te betalen. Ik zoek dat nog wel uit.
Ik heb met mijn opdrachtgevers afgesproken dat ik het bedrag contant wil...
Dit heeft totaal niks met belasting te maken. Als jij een wederdienst dienst doet voor iemand anders, dan moet je over de inkomsten belasting betalen en moet je tevens een Kamer van Koophandel inschrijving hebben.
Als jouw opdrachtgever jou gewoon het geld geeft terwijl jij geen Kamer van Koophandel inschrijving hebt en geen BTW afdraagt, dan ben je in overtreding en dus illegaal bezig. We noemen dit "zwart" werken.
[quote="Jasper van der Veen op 30/09/2012 13:08:12"]
Ik heb met mijn opdrachtgevers afgesproken dat ik het bedrag contant wil...
Dit heeft totaal niks met belasting te maken. Als jij een wederdienst dienst doet voor iemand anders, dan moet je over de inkomsten belasting betalen en moet je tevens een Kamer van Koophandel inschrijving hebben.
Als jouw opdrachtgever jou gewoon het geld geeft terwijl jij geen Kamer van Koophandel inschrijving hebt en geen BTW afdraagt, dan ben je in overtreding en dus illegaal bezig. We noemen dit "zwart" werken.
[/quote]
Ik neem wel contact op met de KvK samen met mijn ouders, bedankt voor het meedenken.
Waarom krijg ik het idee toch dat er geen contact word opgenomen met de KvK?
Waarom laat je niet een paar voorbeeld site's van jou zien, ben wel benieuwd.
Hartelijk dank voor de goede tips, ik weet nu beter hoe ik het moet aanpakken. Ik heb met mijn opdrachtgevers afgesproken dat ik het bedrag contant wil, zo hoef ik zo ver ik weet geen belasting te betalen. Ik zoek dat nog wel uit.
Nogmaals bedankt.
Je moet altijd belasting betalen over elke cent die je verdiend. Ongeacht of je het via je bank of contant krijgt. In jouw geval ben je aan het zwart-werken (belasting-ontduiken). Wij kunnen geen uurtarief voor je opnoemen want het klinkt nogal grappig om als 12 jarige te zeggen dat je volledig php-beheerst zonder (code)voorbeelden en opleidingen. Ik als afgestuurde software engineer (lees: 8 jaar programmeer ervaring met OOP etc) mag net zeggen dat ik 'volledig' php beheers.