Ik gebruik de PSR standaards. Dit is gemaakt door de PHP community en die worden wereldwijd gebruikt in open source projecten als Symfony, Doctrine, Zend Framework, ect.
Even alleen over dit soort dingen gepraat wordt het dit:
<?php
// statements -> spatie tussen naam en haakjes
// altijd spaties tussen haakjes en accolades
if ($bar == $foo) {
// altijd 4 spaties in een block
// spaties tussen accolades en hetvolgende statement
} else {
// ...
}
// functies -> geen spatie tussen naam en haakjes
split('a', 'hallo');
// language constructs -> geen haakjes
echo 'foo';
?>
Tevens werk ik tegenwoordig aan de Symfony code en dus heb ik mezelf aangeleerd om het verwachte als eerst in de conditie te plaatsen, zoals je ook doet met test driven development:
<?php
// in PHPunit, verwacht dat 'foo' gelijk is aan $a
$this->assertEquals('foo', $a);
Sinds ik Aptana gebruik gooi ik (net voor het opslaan) even de formatter er overheen. Die zet het dan netjes, systematisch neer.
Ik gebruik wel een iets aangepast schema (wat ik zelf prettiger) vind en krijg dan dit:
<?php
if ($foo == $bar)
{
}
else
{
}
?>
En nog een voorbeeld
<?php
// statements -> spatie tussen naam en haakjes
// altijd spaties tussen haakjes en accolades
if ($bar == $foo)
{
// altijd 4 spaties in een block
// spaties tussen accolades en hetvolgende statement
}
else
{
// ...
}
// functies -> geen spatie tussen naam en haakjes
split('a', 'hallo');
// language constructs -> geen haakjes
echo 'foo';
?>
Aangezien die formatter het perfect doet hoef ik me geen zorgen te maken over of ik wel of niet netjes inspring. Na een stukje coden even CTRL + SHIFT + F erover en 't staat goed.
Kan ook makkelijk een andere manier/standaard pakken, maar deze vind ik zelf erg fijn werken.
Maar ik ontwikkel ook volgens de PSR standaarden. En in mijn eigen projecten Zend coding standards wat zo goed als hetzelfde is als PSR-0 geloof ik.
Op mijn nieuwe werk hanteren ze PSR-0, 1 en 2 zeer streng. We werken daar met pull requests en code reviews. Als je een spatie teveel typt wordt je erop aangesproken haha.