hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.

ik kan programmeren in de taal visual basic
ik kan databases bouwen in microsoft acces
dus beslissingsstructuren en werken met constanten en variabelen zijn mij niet onbekend.

momenteel ben ik een website aan het afbouwen
op deze website moet een winkelwagensysteem komen
het is de bedoeling dat ik dat systeem ga bouwen
mijn programmeerkennis is goed alleen ben ik nog niet zo bekend met de syntaxis van PHP.
ik heb dus een goed gestructureerd opstapje nodig om mijn doel te bereiken.
wie kan mij hierover adviseren welke stappen ik het beste kan ondernemen?

bvd Bas de jong
@Ozzy: Dan lees je niet goed, het woord 'stom' verwijst naar de cookiewet en niet naar de discussie zoals deze wordt gevoerd.
De topic starter vroeg in ruime zin naar het bouwen van een winkelwagensysteem. De vraag waar je de inhoud van een winkelwagen mag opslaan, is dan alles behalve off-topic. Zonder winkelwageninhoud geen winkelwagen.
Nou hierbij een makkelijk antwoord:

Toestemming voor plaatsen cookies

Sinds 5 juni 2012 moeten op grond van de Telecommunicatiewet websites u informeren als zij cookies willen plaatsen die bijvoorbeeld uw surfgedrag bijhouden. Zij mogen deze alleen plaatsen als u hiervoor toestemming geeft.

Websites hebben uw toestemming niet nodig voor cookies die noodzakelijk zijn om een dienst of webshop te laten functioneren. Dit zijn bijvoorbeeld bestanden die bijhouden wat u in uw virtuele winkelwagentje heeft.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ict/veilig-online-en-e-privacy/internetbezoek-volgen-met-cookies
@Marvin: dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Wat er in de wet staat weten we, maar hoe je die moet interpreteren is een compleet ander verhaal. Daarover gaat de discussie.
heren laten we het vriendelijk houden,

"assumptie is de moeder van vele conflicten"

beste ozzy ik ben op onderzoek naar de juiste constructie voor een winkelwagensysteem
heb dit nog niet eerder gedaan maar kan wel programmeren(visual basic)
ik ga de taal PHP onder de knie krijgen.
Ik ben momenteel aan het bedenken hoe ik zo een winkelwagensysteem ga opzetten.
om nu niet opnieuw het wiel te hoeven gaan uitvinden hoop ik dat jullie mij van enkele handige tips kunnen voorzien om mij op weg te helpen.

ben momenteel tabellen aan het uitdenken
moet me nog in de scripts gaan verdiepen
misschien wat tips/voorbeelden mbt scripts om me op weg te helpen
mvg bas
Marvin, helaas is dat makkelijke antwoord erg moeilijk. Deze wet is een wet die snel is bedacht zonder verder na te denken hoe het eigenlijk in elkaar steekt, als gevolg daarvan is de tekst in de wet erg duidelijk voor mensen die geen verstand hebben van technologieën alleen is hij volstrekt onduidelijk voor de mensen die hem moeten interpreteren, wij developers.

Waar ligt de grens tussen een functionele of een tracking cookie? Hoe moet je toestemming vragen (98% van de website die ik totnutoe gezien heb doet dit fout)? Om de hoeveel tijd moet je opnieuw toestemming vragen (ja, dit moet)? Ect?

Mijn mening: Het is een tracking code, maak een checkbox 'Onthoud dit winkelmandje' en pas als die is aangevinkt (hij moet eerst niet aangevinkt zijn) is het een functionele cookie en mag je hem dus opslaan en de volgende keer weer tonen. Doe je dit niet behoort het onder een tracking code, je onthoudt zonder toestemming welke producten de gebruiker wil op zijn eigen computer.
Wouter, helemaal mee eens. We delen dezelfde mening.

Reageren