Hallo mensen,

Wat is volgens jullie dé ultieme monitor voor webdesign? Ongeveer 23 inch? Met goede (RGB) kleuren en een constante kijkhoek? Maximaal €500,- ?

En vraag 2... ik was gisteren even bij de Dixons. Beetje aan het kijken naar laptops. Het viel me op dat de kleuren vaak niet mooi waren. Blauwzwemen over het hele scherm, verloopjes in websites die uit 'blokken' bestonden in plaats van mooie gelijdelijke overgangen. Ik zag geen enkele laptop waarvan de kleuren goed waren. Het enige wat enigszins in de buurt kwam was een kleine maar dure Apple Mac Pro (of iets in die richting). Dus nu vraag ik me af. Bestaan er eigenlijk wel laptops met schermen waarop de kleuren wel goed worden weergegeven?
@Mark: Hmmm, oké... en als jij er nu dan een zou kopen, welke zou dat dan zijn?
Als ik een Windows laptop zocht dan zou ik waarschijnlijk kiezen voor de Asus zenbook prime.

LET OP! Ik heb er zelf dus geen ervaring mee.

http://tweakers.net/reviews/2657/1/asus-zenbook-prime-oogstrelende-ultrabook-inleiding.html

Let er wel op dat dit een ultrabook is. In andere woorden, je kunt er hardware matig zo goed als niets aan veranderen. achteraf even wat geheugen bijprikken gaat dus niet lukken. De SSD zou nog kunnen maar het is geen gewone 2,5 inch HDD zoals in een "normale" laptop. Dus dat zal ook een duur grapje worden.

Thanks, ziet er mooi uit. Het scherm is ook vrij goed... maar het ding is niet heel goedkoop :-/

Ik zal er eens over nadenken...
:p goedkoop is hij niet nee. Je kan natuurlijk ook voor een "normale" laptop gaan. De voordelen daar van zijn dat je er gewoon zelf een SSD en meer RAM in kunt zetten, ze hebben wat meer power en ze zijn een stuk goedkoper. Het nadeel is het gewicht en de dikte. Ze zijn dus wat minder mobiel. Het is maar net wat je belangrijker vind.

Ik heb helaas geen voorbeeld voor een normale windows laptop, al lang niet meer naar gekeken.
Je kan toch bij bijna elke monitor de kleuren aanpassen? Scherpte van een retina wordt het niet, maar een website wordt toch ook op gewone (simpele), kleurafwijkende beeldschermen bekeken?
Je gaat het tenslotte niet drukken op een poster van 20 meter lang oid.
Eddy, ja je kan van iedere monitor de kleuren aanpassen. Maar ik zoek een monitor met goede kleuren en een constante kijkhoek. Stel ik heb een monitor waar te veel blauw in zit.. het gevolg... ik maak mijn afbeeldingen minder blauw zodat het op mijn monitor weer klopt. En op die manier gaat het dus mis. Je moet een monitor hebben met goede kleuren... en heel belangrijk, een goede kijkhoek waardoor je van alle kanten hetzelfde beeld ziet.

Wil je weten of jouw monitor een goede kijkhoek heeft? Doe dan deze leuke test maar eens ;-)

http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php

Je moet dan dat grijze deel beeldvullend op je scherm zetten en dan moet je maar eens met je hoofd naar boven en beneden bewegen. Bij een scherm met een goede kijkhoek blijven de letters lagom dan grijs. Bij de meeste schermen is dit echter niet het geval...!
Heb hier een oude laptop die al 5 jaar werkt en de goedkoopste was in de winkel, hij is nu welliswaar bijna aan z'n latijn alleen het scherm is goed goed: Scherp, goede kijkhoek en goede kleuren.
Da's mooi... zo eentje zoek ik ook!
Ozzie,

Technology gaat hard, als je nu voor een los scherm gaat ga dan voor een Full HD LED scherm. De grote is niet van toepassing, ik heb zelf 2x 22 inch, wat ruim voldoende is.

LED verscherpt je beeld uitermate beter dan reguliere LCD schermen, tevens helpt de full HD resolutie ook (Wat meer een verkoop trucje is, want mijn oude Samsung 226BW ondersteunt die resolutie ook al!).

Net wat eddy zegt, als je grafisch gaat ontwerpen moet je altijd je scherm(en) calibreren. Zodat je kleuren ook de kleuren zijn die je weergeeft, zodra ze in tinten afwijken omdat je te veel blauw erin hebt zitten komt het bij de klant anders over natuurlijk.

Let wel op je aansluiting met het kopen van een nieuw scherm! Alle nieuwe schermen zijn 'digitaal' wat betekend dat ze bijna niet meer verkocht worden met een analoge VGA aansluiting. Er zit nu meestal DVI, HDMI en/of DisplayPort aansluitingen op.

Thanks Chris. Heb je een voorbeeld van zo'n FULL HD LED scherm?

Deze Eizo schijnt ook goed te zijn volgens een verkoper van monitoren.

Reageren