Hallo,

Ik heb een tijdje terug een beheersysteem gemaakt in procedural PHP code.
Nu zou ik dit graag willen omzetten in OO code, aangezien ik het systeem voor meerdere gebruikers wil opzetten, en dus ook toekomstgericht een ordelijk systeem wil hebben.

Ik ben nog niet zo lang bezig met het leren van OOP, maar ik ken wel de basisprincipes.

Wat ik nu wel al zeker weet, is dat het niet makkelijk is om een bepaalde blueprint te schetsen van de nodige classes en methods.
Ik heb veel moeite met het afwegen of ik van iets een class moet maken, of een method in een meer algemene class.

Een voorbeeld hiervan: inloggen.
Kan ik hier best een Login {} class (en file) van maken?
Of zou ik beter een User {} class maken, met een method login() {} ?

In mijn systeem werk ik voornamelijk met tabellen die gegevens bevatten.
Dit vind ik makkelijker om te plaatsen, namelijk een aparte class Table {}, met bijhorende methods.

Het is voor mijn systeem dan ook belangrijk dat ik voor elke User verschillende resultaten kan genereren, maar dat spreekt voor zich.
Kan ik hieruit afleiden dat class User {} één van mijn voornaamste classes gaat zijn?

Alvast bedankt!
Nou, heb even gekeken.... vierkantjes met lijnen tekenen.
Wordt nu gedownload, ga eens kijken.

Gedownload... hoe installeer ik dit? Niet eens een autorun of setup.exe ....

[size=xsmall]Toevoeging op 20/10/2012 20:47:50:[/size]

kan nog veel uitgebreider, ik ben maar gestopt LOL
Frank, wat is dat precies?

Eddy, bedankt voor je positieve indruk. Altijd leuk als je met negatieve vooroordelen begint aan iets. Ik ga je niet proberen te overtuigen, heeft toch geen zin meer...
Wouter,

website met admin gedeelte waar er bewerkingen gedaan kunnen worden aan de tabellen als customers bookings orders. daarnaast kunnen mensen die een vakantie woning willen deze in de toekomst online boeken. en een bericht in een gastenboek achterlaten.

[size=xsmall]Toevoeging op 21/10/2012 00:35:27:[/size]

maar goed ik heb dit dus even als een idioot in elkaar geknutseld om het even te proberen
Die Visual Paradigm is inderdaad serieus uitgebreid, mijn god!

Wouter, ik heb je een PM gestuurd, betreft de Login/checkLogin class.
Dat is dus enkel de class om op mijn systeem te kunnen inloggen.

Kan ik best voor iedere user zijn/haar databasegegevens ook in die Users tabel opslaan, om dan na de login, met die gegevens connectie te maken?
Of is het niet veilig om andere databasegegevens in een tabel op te slaan?

Je ingeving over verschillende klassen met verschillende adapters, snap ik niet goed eerlijk gezegd.
Je ingeving over verschillende klassen met verschillende adapters, snap ik niet goed eerlijk gezegd.

Misschien dat je het wat beter begrijpt na het lezen van de uitleg/zien van de voorbeelden van Niels of van mij.

De vragen begrijp ik niet heel goed, de tabel Users is toch voor de gegevens van de gebruiker?
Nu is het me wel duidelijk, inderdaad. :)
En hoewel de users eigenlijk alleen maar MySQL gebruiken, ga ik dit toch proberen te implementeren, toekomstgericht.

En inderdaad, die is voor de gegevens van de gebruiker. Maar zou ik dan ook de gebruiker zijn databasegegevens erin mogen opslaan? Voor die tweede Connectie, na het inloggen.
Of moet dit op een of andere veiligere manier gebeuren?

Reageren