Ik zit m'n cPanel in te regelen en kwam toevallig een optie tegen om hotlinking tegen te gaan. Je weet wel, dat een andere website een plaatje van jouw website op zijn website plaatst en op die manier bandbreedte van jou wegsnoept.
Ik weet dat het in de begintijd van internet best wel een issue was, omdat er minder bandbreedte beschikbaar was en omdat bandbreedte erg duur was. Ik vraag me af hoe dat vadaag de dag is.
Hebben jullie maatregelen getroffen om hotlinking tegen te gaan, of sta je het gewoon toe?
Ik sta het gewoon toe, de meesten hebben toch een torenhoog datalimiet, en als je met regelmaat jouw statistieken in de gaten houdt, dan kan je vast wel ingrijpen als het nodig is. Meeste sites die een plaatje willen hotlinken kopiëren hem gewoon naar hun webruimte.
Ik host zelf ongeveer 3000 plaatjes die makkelijk gehotlinked kunnen worden (gewoon website.nl/plaatje.jpg).
Ik heb liever hotlinking dan kopieen (waar ik niets meer mee kan). Zo komen ze uiteindlijk toch bij mijn website terecht.
Wel heb ik uiteraard wel watermerken aangebracht.
Maar goed, ik hotlink zelf ook wel eens plaatjes.
Bij berichten die hooguit 3 dagen online staan ga ik geen plaatje opslaan, zelf hosten en daarna weer verwijderen.
Ik hotlink gewoon, net zo makkelijk. Meestal haal ik de plaatjes ook via Google Images vandaan en open ze direct groot. 't Interesseert mij weinig waarvoor ze gebruikt worden.
Mensen, ik hoor graag nog wat meer reacties. Bijna iedereen hier heeft een site of is wel op een of andere manier bezig met webdesign. En toh krijg ik maar van 2 mensen een reactie.
De vraag is simpel. Doe je wel iets of doe je helemaal niks om hotlinking tegen te gaan? Alvast bedankt voor de reacties.
Geen enkele website waar ik wel eens aan gewerkt heb blokeerd hotlinking. Ik kan me voorstellen als je een hele kleine website bent dat je niet zo vrolijk wordt als nu.nl/dumpert/anderegrotesite ineens een link naar jou plaatje op de startpagina zet maar verder zie ik geen grote nadelen.
Wat ik trouwens ook wel eens gezien heb (en dat vond ik wel grappig) was dat bij hotlinking er bovenaan een tekst in de afbeeldinge geplaatst was die melde waar de afbeelding vandaan kwam.