Hallo, mijn naam is Edwin van der Veen
Ik maak/onderhoud de website bij mijn sportvereniging en nu ben ik bezig met een fotoalbum.

Ik gebruik filezilla om mijn bestanden te uploaden naar mijn hosting.
Het leek me dus wel handig dat wanneer ik foto's upload naar een map dat een script
die foto's automatisch uit die map haalt en als thumbs weergeeft.
Het liefst ook wanneer ik een aparte map in de bestaande directory aanmaak dat hij dat ziet als een album.

Ik weet totaal niet hoe ik hiermee moet beginnen, ik ken een beetje php (knip en plak werk.)
en heb hierdoor ook al heel wat fotoalbum scripts geprobeerd alleen wanneer ik iets wijzig in dat script kreeg ik allerlei foutmeldingen waardoor het een rommeltje werd.

Misschien dat hier iemand van jullie mij op weg kan helpen met een simpele gallerij script.

gr.

Edwin

PS. dit is mijn website tot nu toe http://www.pekelsharks.nl/voorbeeld/
vergeet dan niet de '.' en '..' bestanden eruit te filteren
ik heb klein stukje nu, alleen weet niet of ik goed bezig ben en wat ik nu dus in mijn echo zou moeten/kunnen zetten zie code hieronder:

<?php

$directory = '/fotos';

foreach (array scandir ($directory)){

echo();

}

?>
Wat is PHP.net toch altijd handig hè, met al die voorbeelden enzo:
INPUT
/tmp/bar.php
/tmp/foo.txt
/tmp/somedir/...

SCRIPT
<?php
$dir = '/tmp';
$files1 = scandir($dir);
// ...

print_r($files1);
// ...
?>

OUTPUT
Array
(
    [0] => .
    [1] => ..
    [2] => bar.php
    [3] => foo.txt
    [4] => somedir
)
Ik heb nu dit:

<?php

$directory = '/fotos';

$fotos = scandir($directory);

echo($fotos);

?>

Ik heb een map fotoalbum met daarin dus dit script en een map genaamd fotos.
nu geeft dit script de foutmelding

Warning: scandir(/fotos) [function.scandir]: failed to open dir: No such file or directory

Dus waarschijnlijk klopt mijn $dir niet alleen weet niet waar ik het dan heen moet leiden.
kijk eens naar de werking van foreach()...
dit is mijn tree

fotoalbum
- gallerij.php
- fotos

Ik ga kijken naar de foreach alleen klopt mijn directory wel ?
De opbouw wel....
ik snap de uitleg van de foreach niet helemaal, ik neem aan dat de foreach kijkt naar welke bestanden er in de array zit ? en dat vervolgens onder verdeeld in een $value en een $key alleen waar vind hij die 2 waarden.
Twee mogelijkheden:

Pseudocode ter illustratie:

foreach (array_expression as $value)
    statement
foreach (array_expression as $key => $value)
    statement

Hij kan dus alleen een value meegeven, zoals in het eerste voorbeeld, waar bij zeker wat aan hebt. Maar ook de indexes, de in dit geval genummerde values. Hier heb je nu weinig aan...

Reageren