PowNews heeft vandaag het Facebookaccount van Henk Krol, leider van de 50+ partij, "gehackt".
Het wachtwoord van de in Tilburg woonachtige politicus was... "tilburg".
Hoe kan het dat mensen (zelfs, of misschien wel juist) in de politiek zo naïef en gemakszuchtig met hun wachtwoorden omgaan? Zou het wachtwoord van de e-mailaccount van de Minister President soms "torentje" zijn? Het zou me allemaal niks verbazen.
Ik vind het echt verbazingwekkend en raar dat mensen die zich in dusdanig hoge kringen bevinden totaal geen benul blijken te hebbben van de wereld die Internet heet. Het is alsof ze een cijferslot om hun fiets doen en tegen iedereen die het maar wil horen verkondigen dat de combinatie uit 4 zessen bestaat. Maar ach ja... zolang we maar niet zeggen in welke volgorde ze staan hè...
Maar prive en werk gescheiden houden is ook een goed iets.
Nou: zijn werk doet ie goed, zijn privé blijkaar iets minder.
Boeiend.
Daarbij is 'hacken' (ook al is het zo simpel) dacht ik verboden én in dit geval erg kinderachtig.
@Eddy: Yup, dat is zo. Maar daar gaat het niet over. Hackers zullen er helaas altijd zijn, net als dieven. En net zoals je de deur van je auto en je huis goed moet afsluiten, zo moet je ook je virtuele accounts goed afsluiten. De echte en de virtuele wereld schelen niet zoveel van elkaar, ook al denken veel mensen van wel.
Hoe vervelend zou het zijn als jij een vriend hebt en je een keer gruwelijk bent gaan stappen. Je hebt je letterlijk misdragen. Zelf weet je er niet veel meer van, maar die vriend van jou plaatst het aandenken, jullie leuke foto's, gezellig op zijn Facebookaccount. Daar sta je dan prachtig op de foto. Ontbloot bovenlichaam, shirt om je buik geknoopt. Trots laat een blonde dame haar tieten aan de camera zien, terwijl er een brede gele straal kots gevuld met shoarmabrokjes uit jouw mond stroomt. Ja, het was een wilde avond... ;) En het resultaat is prachtig vastgelegd.
Laten we even er vanuitgaan dat jouw vriend motor rijdt. Hij besluit zijn Facebookaccount te beveiligen met het wachtwoord "motor". Een paar scriptkiddies uit Hardinxveld-Giessendam zien die vriend van jou regelmatig op z'n motor voorbij komen. Ze kennen hem vaag en zoeken z'n Facebookaccount op. Afgeschermd! Slechts een paar pogingen zijn nodig om tot het wachtwoord "motor" te komen en voilà... de "scriptkiddies" zijn binnen. Hé, wat zien ze daar nu? Ja hoor, daar staat Eddy kotsend met een blote dame op de foto... haha, dat is lachen!!! Ongelofelijk... tieten, leraar Eddy en stukken shoarma die in het rondvliegen! Dat is feest!! Die foto die gaan ze maar eens even aan 2 klasgenootjes doorsturen. En van het een komt het ander. De foto circuleert inmiddels overal in Hardinxveld-Giessendam en Eddy is een plaatselijke beroemdheid geworden. 's Avonds om 22:00 uur krijgt hij een telefoontje. Het is de directeur van z'n school. Er zijn berichten van verontruste ouders binnengekomen. Of meneer Erkelens met spoed langs wil komen om e.e.a. te bespreken. Ja maar... stamelt Eddy, het is al 22:00 uur! Dat geeft niet, zo meldt zijn leidinggevende. Morgen kun je uitslapen.
Hoe vervelend zou het zijn als jij een vriend hebt en je een keer gruwelijk bent gaan stappen. Je hebt je letterlijk misdragen. Zelf weet je er niet veel meer van, maar die vriend van jou plaatst het aandenken, jullie leuke foto's, gezellig op zijn Facebookaccount. Daar sta je dan prachtig op de foto. Ontbloot bovenlichaam, shirt om je buik geknoopt. Trots laat een blonde dame haar tieten aan de camera zien, terwijl er een brede gele straal kots gevuld met shoarmabrokjes uit jouw mond stroomt. Ja, het was een wilde avond... ;) En het resultaat is prachtig vastgelegd.
Ik heb nog nooit zulke 'avonturen' meegemaakt en ga dat niet meemaken ook.
Tenslotte wil ik dat helemaal niet.
Maar goed, joh... zal wel loslopen. En ja, mijn vriend (Richard v W, voor je het wil weten) rijdt ook motor. Wel veel minder dan ik hoor, maar toch.
Ik snap wel wat je bedoeld, maar toch. Ze zouden die jochies die zoiets proberen eens een flinke tik op hun achterwerk moeten geven. Afblijven wat niet van jou is, geldt ook voor digitaal spul.
O hier nog een leuke foto van mij trouwens:
Nee, dan kan je beter een wachtwoord als dvi94N$783b!^~FN hebben, toch?
Of ;ppjg[p;8;[k;, welke weer wel heel simpel is. Alleen invoeren ziet er zo raar uit :P
Hehe, lol... die was eigenlijk voor Eddy bedoeld :D
Eddy E op 01/03/2013 21:56:40
Lol. Je kan redelijk Googlen :D
Ja, zeg niet dat ik er geen werk van maak he :)))
Ik heb nog nooit zulke 'avonturen' meegemaakt en ga dat niet meemaken ook.
Tenslotte wil ik dat helemaal niet.
Maar goed, joh... zal wel loslopen. En ja, mijn vriend (Richard v W, voor je het wil weten) rijdt ook motor. Wel veel minder dan ik hoor, maar toch.
Haha, dat was natuurlijk een gok, maar toch kwam het wel even dichtbij he :)
O hier nog een leuke foto van mij trouwens:
Dat zou je wel willen ja ;)
Nee, dan kan je beter een wachtwoord als dvi94N$783b!^~FN hebben, toch?
Dat hoeft nu ook weer niet, maar laten we zeggen dat bijv. @ddY3rk3l! een stuk veiliger is dan gewoon Eddy ;) en zo is m0t0R52 weer veiliger dan motor enz.