Hey iedereen!

was me vandaag wat aan het verdiepen in LINUX servers.
Nu heb ik een FTP gemaakt op linux en deze kan ik prima bereiken vanaf andere pc's binnen mijn netwerk.

Nu mijn vraag is, hoe bereik ik deze FTP van buiten mijn netwerk?

Alvast bedankt
Portfowarden in je router...
Om hem vanaf buiten bereikbaar te maken moet in de config van je FTP server aangeven dat je passive poorten wilt gebruiken (en deze forwarden op je router).

Waar je ook op moet letten is dat je ftpserver niet je lokale ipadres teruggeeft maar het ipdares van je modem.

Ik weet niet welke server je gebruikt voor de ftp, bij elke ftpserver heet het anders.
Ja ik gebruik VSFTPD op Linux Ubuntu Server.
Ik zal de poort eerst een forwarden.

[size=xsmall]Toevoeging op 01/04/2013 13:06:53:[/size]

Ik heb de port geforward, maar nu zit ik even vast?
Oke dan kan ik er wat meer mee.

Je zal in je config file van VSFTPD moeten zoeken naar deze waarde: pasv_address=''

Hier vul je je ip-adres in.
Je kan ook een hostname gebruiken alleen moet deze waarde wel op true staan.
pasv_addr_resolve=YES

Hopelijk gaat alles nu werken.

Leuk om te zien dat je met Linux bezig bent, maar een aanrader voor webservers is CentOS. Dit is net een stapje moeilijker omdat bepaalde repo's niet beschikbaar zijn vanuit de installatie.
Als je handleidingen zoekt dan help ik je er graag mee ;)
Moet je alleen wel ff een PM sturen want kom niet super vaak hier kijken.
Ok dus met IP-adres bedoel je dan het adres van mijn modem?

[size=xsmall]Toevoeging op 01/04/2013 17:07:30:[/size]

pasv_address staat trouwens niet in de config file..
Ik denk eerder het IP van je ISP.
Ja het moet het ip-adres van je modem zijn. Het ip-adres van je ISP weet je niet @Aar.. En het lijkt me logisch dat het ip-adres van je modem van je ISP komt ;)
Maaar.. leuk gezegd.

Sam H, je moet in de config deze waardes toevoegen. Ze staan er niet standaard in zag ik op Google.
En zoek anders zelf even op Google, geef ik je alvast een eerste zet.

Klik maar hier
Ja had ik al gevonden en had het toegevoegd met het adres van de modem, maar hij doet het nog niet.
Welke poorten kan ik best gebruiken en moet ik deze nog toewijzen in de conf file met pasv_min_port en pasv_max_port?

Alvast bedankt voor je hulp
@Sam H
Je beantwoord eigenlijk je eigen vraag al een beetje.
De beste poorten zijn denk ik gewoon de standaard poorten van VSFTPD zelf, en anders kan je misschien 50000 tot 50100 gebruiken.
Deze moet je wel opgeven in de config file anders pakt hij of standaard of géén poorten.

Hopelijk gaat het wel lukken na dit ;)

Reageren