Beste Allen,

Sinds zo'n twee weken heb ik een nieuwe VPS server bij TransIP.
Dat ding draait als een gek en ben er zeer tevreden over!

Nu is het enige probleem dat TransIP geen backup optie geeft, ik kan enkel af en toe een snapshot maken, maarja dat is niet echt een juiste manier van backuppen.

Ik heb al even gegoogled op backup oplossingen maar kon zo snel niks fatsoenlijks vinden.

Wie heeft hier al ervaring mee of een tip hoe ik dit het beste kan doen?
Het gaat overigens niet alleen om het backuppen van DirectAdmin maar de hele server, in principe wil ik als het nodig is mijn hele server kunnen restoren.

Gr. Robert
Je weet toch wel, Robert, dat er iets als Google bestaat om zulke dingen terug te vinden ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dd_%28Unix%29

Komt neer dat je hiermee ook je hele schijf kan kopiëren. Ik heb er nog niet zo vaak mee gespeeld in deze situatie, dus ik kan je aanraden er toch eens in te verdiepen.
Niet bijdehand gaan doen Arien ;-)

[size=xsmall]Toevoeging op 05/04/2013 13:22:58:[/size]

Heb inderdaad zitten lezen, maar dit is zowiezo geen optie, ik heb een VPS met maar 1 schijf
Ik doe niet bijdehand hoor, op forums wordt vaak verwacht dat je eerst even zoekt als je wat vraagt.
Gewoon nettiquette...

Maar kan je er niet een image van maken, die je daarna via rsync, ftp, whatever naar je backup-locatie schrijft? Nooit geprobeerd, maar ik denk dat dit wel moet kunnen als je ruimte genoeg hebt.
Ik kan me niet goed voorstellen dat ik de enige ben die dit wil, en dan lijkt mij een oplossing als een maken van een image niet echt een 'handige' optie.
Waarom niet volgens jouw?
Omdat dit naar mijn mening een 'houtje toutje' oplossing is, en het is heel slecht te monitoren.
Een image is juist een complete manier om een OS veilig te kunnen stellen. En hoe het slecht te monitoren is, dat punt van je snap ik overigens niet helemaal.

Of had jij in gedachten om met gzip al je /dev's in te zippen?
Stel:
ik maak een cronjob die 1 of 2 keer per dag een complete image maakt van mijn Server.

Dan:
Gaat het fout, ik kan niet zien waar of waarom, en dus niet oplossen.
Backup software heeft eigenlijk altijd monitor opties

Lijkt me toch een vrij 'normale wens' ? ;)
Ook in een dergelijk sh-script die je uitvoert kan je de output van dd of welk commando dan ook loggen voor monitoring.

Hoe zou een dergelijk kant en klaar programma dat dan doen, denk je ;-)

Reageren