Ik kan me nog herinneren dat in mijn Commodore 64 tijd je kon programmeren in de taal 'Basic'. En dat zag er dan zoiets uit:

jeugdsentiment
Ik kan me ook nog herinneren dat ik als klein manneke een keer een boek had gekocht waarmee je een programma kon maken voor de Commodore 64, en met dat programma kon je "makkelijk" sprites maken.
Wat een sprite is?
Niet dit:

Maar bijvoorbeeld deze luchtballon... een simpel plaatje bestaande uit "blokjes". Dat kon je dan over je beeldscherm laten vliegen... WOEEHOOEE... VET!!! ...ja, ehmm oké... ehhh, computers waren in die tijd nog niet zo high-tech als nu hè ;-)

Ik kan me nog goed herinneren dat ik toch wel zo'n 20 bladzijdes met machinetaal heb overgetypt (hoe gek kun je zijn) en uiteindelijk werkte het programma worden boven wonder nog prima ook! (Wat zou er gebeurd zijn als ik 1 tekentje verkeerd had getypt...) Die machinetaal sprak rechtstreeks de processor aan en zag er ongeveer zo uit:
sjhDSWJHJ54e srerkjherERLKG 4546edrfeFJG sdfjh455rrr LKJFGRTEF4556
sdfsdfFHDFDG ZNVFrej34djfdf WEtrrtij45DF 984JJEREkgH 89dfFDVDFkjkg
dffkjERKJ57R FEDKJEr456KJD1 GDFDcvmnoimJ Qxceer44DFg dfljk343GKJKv
.....
.....
enz.
(misschien zag het er in de praktijk iets anders uit, maar zo herinner ik het me)
Nu vraag ik me af... HOE WERKT PHP onder de motorkap? Wie kan (en durft) dat uit te leggen?
Stel we hebben deze code:
<?php
class Foo {
private $bar;
public function __construct($bar) {
$this->bar = $bar;
}
public function getBar() {
return $this->bar;
}
}
$foo = new Foo('phphulp');
echo 'hallo ' . $foo->getBar();
?>
Wat gebeurt er nu onderwater? Hoe wordt deze code omgezet naar een tekst op het beeldscherm? Wat komt er allemaal bij kijken?
Lijkt me leuk als iemand hier iets over kan vertellen :-)