Ola,

In PDO kun je een rowCount doen nadat je een statement hebt uitgevoerd.

Stel je hebt een UPDATE statement uitgevoerd (middels execute) dan kun je op dat statement een rowCount loslaten en dan krijg je het aantal ge-update rijen terug (ook wel affected rows genoemd).

Nu vraag ik me eigenlijk af of het ook mogelijk is om op voorhand een UPDATE statement te kunnen tellen, dus nog voordat het statement daadwerkelijk is uitgevoerd. Weet iemand of dat mogelijk is? Je zou dan dus het aantal rijen moeten terugkrijgen wat ge-update zal gaan worden in het geval je het UPDATE statement uitvoert. Kan dat? Of kan het altijd pas achteraf?
Nou, 1 rij met 1 kolom of tig rijen met 2 kolommen.
Voor de db server maakt het niets uit, maar voor de client wel, want die moet meer data ophalen
Maar wat ik bedoel is eigenlijk... aangezien ik niks fetch, wordt er dan toch al iets opgehaald? Anders gezegd, worden op het moment dat ik de query execute de gegevens al opgehaald, of gebeurt dat pas op het moment dat ik daadwerkelijk ga fetchen?
Op het moment dat je de query naar de database server stuurt, geeft die het resultaat van die query terug.
En dat resultaat is gewoon een recordset (zoals dat in de meeste programmeertalen genoemd wordt).
Dus ja, zodra je een query execute worden al die gegevens opgehaald
Ah oké. En het fetchen is dus eigenlijk gewoon het uitlezen van die recordset?

Dus:
a) je stelt een SELECT query op
b) je execute het statement. De opgehaalde data wordt opgeslagen in een recordset.
c) via fetch haal je de data uit de recordset.

Correct?

Reageren