Ik snap PHP niet. Ik probeer PHP scripts te maken en ik ben pas net begonnen. Maar ik heb eigenlijk een vraagje. Als iemand op je site komt die geen php op zijn computer heeft geinstaleerd. Kan hij dan nog steeds de pagina zien? En zo ja, hoe zorg ik dan dat dat kan want bij mij schrijft hij het script steeds gewoon op.
Waar heb je je site neergezet? je hebt een host nodig die php ondersteunt. Naar mijn weten kan valt php niet te installeren (Ik ben ook nog maar een newbie maja). Ik heb men paar scrips op lycos staan: http://www.tripod.lycos.nl Dat is gratis (meeste php aanbieders zijn dat NIET) en je kan ook nog een db maken.
Eerst als ik een script op mijn computer maakte kon hij het steeds niet lezen(of is mijn computer ook een hos, ik gebruik windows 98)

Ik maak mijn site met www.freewebs.com.
Ik weet niet of die php ondersteund. Maar op mijn computer werkte het ook niet. Toen heb ik zo'n php 4.3. nog wat instalation schield gedownload en php 4.3. nog wat geinstaleerd. Toen heb ik een php editor gedownload(DzSoftPhpEditor) en toen kon ik met die editor wel de scripts bekijken maar nog steeds niet bekijken met MicroSoft Internet Explorer. Misschien maak ik wat fout met de scripts of zo.
[update: typo]
Hallo Christian.

PHP is een server side taal, dit betekend dat het aan de kant van de server uigevoerd wordt.

Normaal gesproken is er sprake van Client side (aan de kant van de browser) en Server side (de kant van de HTTP server, waar je je via HTTP HTML van binnenkrijgt.).

Client side (scripting) is Bijvoorbeeld Javascript, Java, Flash.

Bij Server side scripten is het script aan de kant van de server. Dit houd dus in dat wanneer je dit wil installeren je een HTTP server nodig hebt die je
[1] Zelf installeerd, lokaal op je computer (heel goed mogelijk)
[2] Een provider die het ondersteund.

PHP zelf installeren is goed - je kan immers php scripts uitvoeren, maar php is nog niet echt bruikbaard. Hiervoor is het handiger om een alles-in-een set zoals phpdev te installeren.

PHPDev bestaat uit alles wat je nodig hebt:
o Apache: een veelgebruikte webserver
o PHP: de Interpreter van de taal
o MySQL: Een veelgebruikte database server (zal je heel snel ook de voordelen van inzien)

http://www.firepages.com.au/

PHPDev is redelijk makkelijk op je lokale bak te installeren. Daarna kan je ze wel via internet explorer bekijken.

Happy coding,

Arend
Maar als ik het dan op mijn site zet kunnen anderen het ook bekijken?
Of moet ik dan een tripod acount aanmaken, omdat die het wel kan?
Als je apache opgestart hebt en je geeft andere je IP kunnen ze je site op je pc zien :)
Maar dan moet mijn computer zeker ook aanstaan.
zou apache draaien als je pc uitstaat?

gewoon logisch nadenken :P
Beste Christian,

Om even duidelijk temaken wat je nodig hebt:

Je provider (waar je de site hebt gehost) moet PHP ondersteunen, anders heeft het geen nut om php te gebruiken.

Je kunt wel zelf een webserver installeren om scripts te maken en testen, bijvoorbeeld Microsoft IIS (standaard aanwezig op de cd van windows XP) of Apache, en dan php installeren, eventueel in combinatie met een MySQL database.

Maar mag ik je een tip geven? Ga eens op zoek naar het boek: PHP 4.2 voor beginners van Peter Kassenaar, staat bijna in iedere kantoorboekhandel op voorraad, en daar staat goede uitleg hoe je zo'n server moet installeren, en hoe je PHP kunt gaan bouwen. Werkt stapje voor stapje, de beste manier om het te leren! Je komt er best ver mee. (Inlogscripts, beveiligde pagina's e-mail scripts enzovoort.) Succes!
Laat maar, ik ben toch nog maar 12 jaar en ik kan al HTML en Javascript. Ik vind het zo wel goed voor voorlopig.

Reageren