Door
Roel -
op 13-06-2013 17:52
gewijzigd op 13-06-2013 17:53
25.345 views
Hallo allemaal,
Ik heb sinds vorige week een Raspberry Pi in mijn bezit en ik ben er erg blij mee. Aangezien ik vandaag bij iemand op PHPhulp een plaatje zag van de Pi, leek het me wel leuk om een topic te maken waar mensen met elkaar kunnen praten over de Pi.
Wat is een Raspberry Pi? (bron: Wikipedia)
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen. De beschikbare besturingssystemen zijn diverse Linuxdistributies, Plan 9 en RISC OS. Omdat de Raspberry Pi gebruikmaakt van een ARM11-processor moeten bestaande besturingssystemen geport worden.
Wat kost zo'n Pi dan uiteindelijk?
Degene die ik heb kost ongeveer €35,-. Dat is dus absoluut geen geld als je ziet wat je dan hebt voor leuk dingetje wat je voor allerlei dingen kunt gebruiken!
Welke Pi heb ik?
Ik heb het B-model (512 MB RAM en 2 USB slots).
Wat heb ik er al mee gedaan?
Hoofdzakelijk heb ik hem gekocht om hem als XBMC mediacenter te gebruiken (ik gebruik OpenELEC) en ik expertimenteer er wat mee met bijv. een webserver. Gisteren had ik er speakertjes op aangesloten zodat ik vanaf m'n iPhone een live radio kon streamen (beetje aanklooien met SSH, maar het werkte!).
En verder...
Ik heb nog geen extra onderdelen, hoewel ik deze wel graag zou willen hebben. Misschien dat jullie weten waar je deze kunt bestellen (tegen een lage prijs ;-)).
Mocht je nou zelf ook geïnteresseerd zijn na mijn verhaal, dan kun je hem bijvoorbeeld hier kopen (hier heb ik hem gekocht).
Leuke is dat je hem bij PCExtreme in de datacenter onder kan brengen. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar het is wel leuk als je er een goedekope monitoring-server van maakt. Ideaal als NOC bijv.
Hmm, klinkt grappig om hem bij een datacenter te hangen. Zou ik persoonlijk niet doen, want ik zie het toch meer als een experimentendingetje, niet om een live website op te draaien, dus voor mij maakt die 99.9999999% uptime dan niet zo uit.
Het is goedkoop, je kan een colocated-ruimte huren om je dure 'pizzadoos' is te hangen die maar enkele simpele taken doet voor externe monitoring, maar een Raspberry Pi is ook wel leuk natuurlijk, en flink goedkoper.
Lang niet bedoeld voor volwaardige webserver die een hoop bezoekers aan kan, maar voor lichte taken is het erg tof.
Leuke is dat je hem bij PCExtreme in de datacenter onder kan brengen. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar het is wel leuk als je er een goedekope monitoring-server van maakt. Ideaal als NOC bijv.
Service va PCExtreme is wel een beetje bagger moet ik eerlijk zeggen :)
Ik denk dat je het plaatje bij mij hebt gezien. Ik heb hier ook een topic gemaakt een paar dagen geleden, alleen draai ik de pi als webserver en niet als media center
Hier is de link naar mijn Raspberry pi als webserver topic in de koffiehoek.
Super development bordje, welke versie heb je gekocht?
UPDATE
Ik zie dat he ook het B model v.2 hebt, ik heb de mijne besteld via kiwi-electronics die hebben ook alle extra's die je nodig hebt.
Klopt ja, ik zag jouw avatar toen ik ondertussen ook met m'n Pi bezig was en ik dacht gelijk, daar moet een topic over komen!
Gaan we in dit topic verder of in die van jouw?
Ik had inderdaad ook een compleet pakket bij kiwi-electronics gekocht, die leverden mij alles wat ik anders apart zou bestellen. Dus ik dacht, dan maar gewoon de wireless XBMC 'kit'. Ben er erg, erg tevreden over.
Heb jij misschien nog inspiratie voor leuke projecten? Heb al wat zitten Googlen, maar dan kom je telkens op dezelfde dingen uit, zoals een webserver wat ik al gedaan heb. Eigenlijk zou ik wat accesoires moeten hebben zoals een motortje o.i.d. maar ik zou niet weten waar je dit soort spullen kunt halen.
Dit werkt goed en is handig voor thuis als eigen server als je met je laptop wil webdeveloppen in de tuin zonder je pc ook nog eens aan te hebben.
Ik heb hem 'eventjes' getest als media center, maar vind hem daar toch te traag voor. Dus dat SD kaartje is nu herbruikt en zal als NAS server gebruikt gaan worden.
De volgende projecten die nog op mijn lijst staan zijn.
- Draaien als Mail server, DNS server en DHCP server
- Android 4.0 stabiel te krijgen (zijn al wat ports beschikbaar)
- Verder gaan met Embedded C voor 'eigen' OS en aansturing van touchscreen scherm.
Ik heb hem ook nog gebruikt als VPN-server. Handig voor in de trein als je gebruikmaakt van Wi-Fi. :-)
Touchscreen wil ik ook graag hebben, ik kwam toen op deze site: klik.
[size=xsmall]Toevoeging op 13/06/2013 20:18:48:[/size]
Ik moet trouwens zeggen dat ie inderdaad ook prima voldoet als dev webserver.
Pagina's flitsen zo op je scherm.
Ik heb een paar keer er aan gedacht om er een te kopen.. maar is het echt zo simpel als iedereen zegt? kan je hem gewoon als het ware in je router steken en klaar?