ik heb een trekbalkje gemaakt met appels peren en bananen en vervolgens radio buttons met het aantal
nu lukt het mij om dit te verzenden naar de database en weer op te halen
wat ik graag wil is dat
als ik appel kies met aantal 1 er in kolom 1 op cel 1 1 komt te staan en als ik peren kies met aantal 1 dat dit in kolom 2 komt te staan en dat kolom 1 dan leeg blijft kom er helaas niet uit.
SELECT fruit, COUNT(aantallen) AS aantal_records, SUM(aantallen) AS som FROM mijn_tabel
WHERE fruit = 'banaan'
GROUP BY fruit
Waarbij dus
- $row['aantal_records'] = het aantal records met de zelfde fruit-naam.
- $row['som'] = De som van alle velden 'aantallen' voor alle records met de zelfde fruit-naam.
Met de WHERE krijg je enkel de bananen.
Als je dat lijntje weglaat, krijg je een overzicht; gegroepeerd per fruit.
Het is een goed teken; wees blij.
Het betekent dat alles werkt. Behalve dat je verkeerd gaat fetchen.
Wat er gebeurt:
<?php
while( $row = mysql_fetch_assoc($query) ) // je bent de accolades vergeten. Dus, slaat de slaat die while enkel op print $row (zijnde het volgende statement)
print $row; // $row is een array. Als je dit print, krijg je als antwoord: "Array"
print $query; // als de query mislukt is, krijg je FALSE. Als ze gelukt is, krijg je iets als "Resoursce id#3"
?>
Sorry ik maak een fout. Er moet een komma tussen die twee waardes. Ik heb het hierboven even aangepast. Hou er trouwens rekening mee dat COUNT() en SUM() aggregate functies zijn. (ze geven het totaal van meerdere records). In combinatie met GROUP BY krijg je dan zoveel rijen terug als er verschillende waardes in de group by 'kolom' gevonden worden.