Privacy... in hoeverre ben jij er je bewust van?

Je hoort de laatste tijd steeds vaker dat allerlei, met name Amerikaanse instanties, van alles van je weten als gevolg van je activiteiten op Internet. Zo leest/scant Google bijvoorbeeld al je e-mails (als jij, of degene aan wie je mailt, een Google account gebruikt) om je zodoende advertenties op maat voor te kunnen schotelen. Maar het schijnt dat N S A ...ik schrijf het bewust met spaties :-) ... alles wat er op Internet gebeurt bijhoudt. Ik lees de laatste tijd regelmatig best indrukwekkende/zorgelijke verhalen over deze organisatie. Zo zou er bijvoorbeeld in Windows 8 een backdoor zitten waardoor deze organisatie precies kan zien wat jij uitvoert. Ook schijnen ze toegang te hebben tot Facebook accounts en schijnen ze allerlei encryptie-vormen te kunnen kraken. Onlangs las ik dat ze zelfs alle smartphones kunnen binnendringen.

Het lijkt er dus op dat niks meer veilig is. Uiteraard is het goed om criminaliteit tegen te gaan, en er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat ze niks te verbergen hebben. Maar hoe denk jij daar over?

Ik vind het een raar idee dat instanties zomaar op mijn computer kunnen kijken wat ik aan het doen ben. Wie weet zitten ze wel mijn vakantiefoto's te bekijken of mijn CV. Oké, in de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen (hoop ik), maar het is gek dat het kan. Tegenwoordig betekent "verbinden met Internet" dat je je privacy opgeeft. Geen goede zaak lijkt me. Niemand kan kijken wat ik thuis in mijn kasten heb staan. Dat is de normaalste zaak van de wereld zou je zeggen. Maar zodra je je op Internet begeeft is het wel ineens mogelijk dat mensen in mijn "kast" kijken. Weliswaar een computerkast, maar toch.

Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen? Internet is ooit begonnen als vrij medium, maar het lijkt steeds meer de andere kant op te gaan.

Oh, had ik Google Glass al genoemd? Zo'n leuk brilletje waarmee iemand anders jou ongemerkt kan filmen? Voer je bijvoorbeeld met iemand in de trein een privé-gesprek, staat het diezelfde avond nog op YouTube omdat de persoon schuin tegenover jou alles heimelijk heeft gefilmd.

Waar gaat de digitale wereld naartoe? Ben jij je er bewust van, en zo ja neem je maatregelen om je privacy te beschermen? Laat de reacties maar komen...
Ozzie PHP op 17/09/2013 17:40:48
Oké, laten we het voorbeeld eens wat extremer maken :) Heeeel extreem :)
Stel jij hebt sex...

Hahaha... onmogelijk :lol:

en je laptop staat op je nachtkastje. Terwijl jij loopt te sexen zitten tientallen mensen in een kantoorruimte ergens in Amerika zonder dat jij er iets van merkt vrolijk mee te kijken via de webcam van je laptop. Nu heb jij gelukkig niks te verbergen... maar ik hou zoiets toch liever privé.

Kwestie van laptop dichtklappen en niet laten aanstaan. Daarnaast ligt de laptop meestal niet in mijn bed/slaapkamer. En als ik ga slapen (danwel seks hebben), is dat ding gewoon uit hoor.

Over dat contact hebben, met Android en Gmail zit ik redelijk into-tha-Google... maar een persoonlijk, mondeling gesprek blijft echt wel privé. Ik gooi ook niet alles op het WWWW.
Wel veel.
Al verteld dat ik net, nog geen 5 minuten geleden, een ander huis heb gekocht? Staat inmiddels al ergens op het WWW. Zoek het maar op ;)
Krijg je 50 euro van me als je het kan vinden.

@Wouter: dat je algemene gegevens van een stam weet is prima, maar het gaat om persoonlijke gegevens. Gegevens die jij niet aan iemand anders hebt gegeven, maar die wel door iemand anders te zien zijn. Als ik een foto op mijn computer zet, dan kies ik zelf aan wie ik die wil laten zien. Het is toch te zot als iemand anders ongevraagd die foto kan bekijken?

Overdrijf je niet een beetje?
Als ik de foto's op mijn NAS (onversleuteld, maar wel achter een wachtwoord) opsla in een map. Zonder Picasa etc... hoe kan iemand daar dan in?
Synology wellicht... als ze het wachtwoord van mijn KPN-router weten. Toch?

@Eddy, ik heb 3 minuten gekeken en weet misschien al meer van je dan je denkt.

Mijn oordeel is dat je je Twitter aardig hebt afgeschermd en aangezien ik geen lid ben van Hyves jouw profiel niet kan zien. Verder zie ik dat je gek bent op Zundapp brommers en graag naar U2 luistert.

Maar het gaat er hier niet om of een gewone burger al jouw persoonlijke gegevens kan vinden. De grote organisaties die hierboven genoemd worden kunnen namelijk ook alle 'afgeschermde' dingen van jou lezen (vooropgesteld dat die er zijn) aangezien die ook gewoon in de database van alle diensten staan die jij gebruikt...
Wat ik zelf nog het ergste vind is dat je vaak al voor crimineel word aangezien als je ook maar een beetje op je privacy gesteld bent.

En voor die mensen die zeggen dat ze niets te verbergen hebben. In theorie heb ik ook niets te verbergen, maar wat als de regels of wetten veranderen? Het meest onbenullige kan dan een groot probleem voor je worden.

Jammer genoeg gaat het de verkeerde kant op. Over een jaartje of 10 heeft het woord "privacy" geen enkele waarde meer waarschijnlijk, heeft het nu al niet veel meer. Als je dan mee wilt doen in de maatschappij, dan zul je je privacy zeer waarschijnlijk in zijn geheel moeten opgeven. Zoals nu ook al vaak het geval is.
Eddy E op 18/09/2013 10:35:57

Kwestie van laptop dichtklappen en niet laten aanstaan. Daarnaast ligt de laptop meestal niet in mijn bed/slaapkamer. En als ik ga slapen (danwel seks hebben), is dat ding gewoon uit hoor.

Kijk, dit is dus een mooi gevalletje kop in het zand steken! Je beschrijft hier nu zelf al welke maatregelen jij neemt zodat iemand anders niet via jouw webcam kan zien wat jij doet. Hiermee geef je zelf al het ultieme voorbeeld hoe erg het gesteld is. Dat je in je eigen huis maatregelen moet nemen om je privacy te beschermen. Je hebt het zelf niet eens in de gaten!

@Andre: precies!

@Mark: ja inderdaad. Tegenwoordig is het inderdaad zo dat je je moet verontschuldigen dat je waarde hecht aan je privacy. Bizar. Ik krijg steeds meer het idee dat normen en waarden aan het vervagen zijn. En als je aangeeft dat je op je privacy gesteld bent (is een grondrecht) dan is het inderdaad zo dat mensen zich gelijk afvragen of je iets te verbergen hebt. Omgekeerde wereld als je het mij vraagt.

Andre Sep op 18/09/2013 11:01:41

@Eddy, ik heb 3 minuten gekeken en weet misschien al meer van je dan je denkt.

Mijn oordeel is dat je je Twitter aardig hebt afgeschermd en aangezien ik geen lid ben van Hyves jouw profiel niet kan zien. Verder zie ik dat je gek bent op Zundapp brommers en graag naar U2 luistert.

Maar het gaat er hier niet om of een gewone burger al jouw persoonlijke gegevens kan vinden. De grote organisaties die hierboven genoemd worden kunnen namelijk ook alle 'afgeschermde' dingen van jou lezen (vooropgesteld dat die er zijn) aangezien die ook gewoon in de database van alle diensten staan die jij gebruikt...

Hyves heb ik niet meer. Al jaren geleden opgezegd.
U2 te best. Gevonden op Youtube zeker?
Zundapp moet niet te moeilijk zijn. Heb er een website over ;) Die moet gevonden worden.
Niet gevonden dat ik ook nog Bijbel-lezend ben? Dat is dan weer jammer :P

Ja, die CEO van Google zit nu vast te lezen dat ik bij hem lid ben. O wacht... dat wist hij al :P
We leven in een bijzondere tijd, waar alles steeds digitaler wordt. Maar zonder dat we het weten, wordt er veel over ons opgeslagen... en als ik zeg veel, dan bedoel ik ook veel. Gisteren was er een interessante documentaire op TV over dit onderwerp. Heb je 'm gemist?

Hier terugkijken:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1373500#

a) niet schrikken, want het is best heftig wat je te zien krijgt
b) graag jouw reactie op deze documentaire...

Reageren