Ola peepz,

Ik vraag me ineens iets af. In hoeverre is een MD5 (of andere encryptie-methode) gecodeerd wachtwoord eigenlijk uniek?

Stel ik heb een wachtwoord van 17 tekens (lekker lang, dus extra veilig).

Het (fictieve) wachtwoord is: abc_heelveilig_!6
Het (fictieve) ge-encrypte wachtwoord is: A8BSexE90jfK_4qkjjJk40_vMFvz3iAA

Kan het nu gebeuren dat de ge-encrypte versie van mijn 17-karakters-lange wachtwoord heel toevallig hetzelfde is als een heel simpel woord, bijvoorbeeld het Engelse "tree" dat in iedere rainbow-table voorkomt? Of kan die situatie zich niet voordoen?
Wouter thanks, maar kan sha1 dan ook dezelfde hashes genereren? Of kan dat daarbij niet?

En wat is dan op dit moment de beste manier om een wachtwoord te hashen?
guys, kijk eens naar dat linkje wat ik plaatste.. staat in zowel wat een collision is, als voorbeeld hashes, zélfs met voorbeelden hoe je ze zelf kan maken... buiten dat overigens, gewoon gevonden via GOOGLE........
Chris, ik zie 2 hele lange strings die dan hetzelfde resultaat opleveren. Maar kan een wachtwoord van bijv. 15 of 20 tekens ook hetzelfde resultaat opleveren als een heel simpel woord (wat voorkomt in een rainbow table)? En... geldt dit ook voor SHA1 en BCRYPT?
Iets verder kijken dan je neus lang is en nogmaals lezen dan lijkt me?
Laat maar Chris. Het was maar een vraag. Ik ben niet thuis in die materie en het is me allemaal wat te technisch.

Reageren