Ola mensen,
Ik zat me ineens wat af te vragen. Als je een framework hebt, dan haal je eerst het request binnen. Onderdeel van dat request zijn onder andere de sessie-data en cookie-data.
Nu zat ik me dus af te vragen... stel ik wil iets in een cookie of sessie wegschrijven, dan zou ik zoiets kunnen doen: $this->container->get('request')->getSession()->save('foo', $foo);
Maar toen bedacht ik me dat het eigenlijk heel vreemd is om via het request (datgene wat binnenkomt) iets op te slaan in een cookie of sessie. Want eigenlijk zou het request alleen de data van de cliënt moeten vasthouden, en zou je daar verder niks mee moeten kunnen doen. Toch? Anders gezegd, het lijkt me vreemd om data op te slaan in het request dat van de cliënt afkomstig is.
Vraag 1) Is mijn bovenstaande gedachte correct?
Oké. Stel nu dat we dan de sessie gegevens vanuit het request doorsturen naar een session handler. Dan kunnen we via die session handler iets gaan opslaan in de sessie. Dan sla ik de informatie dus niet meer op via het request. Dat lijkt me een stuk beter!
Vraag 2) Is bovenstaande redenatie correct?
Vraag 3) De laatste vraag. Stel dat we een session handler hebben, is die dan een onderdeel van de response? Ik vraag me dit af, omdat je door informatie in sessie (of cookie) te schrijven, je in feite iets wegschrijft bedoeld voor de cliënt. Je geeft een response richting de cliënt zou ik denken. Als je dan iets wil opslaan in de sessie, dan zou je zoiets krijgen:
$container->get('response')->getSession()->save('foo', $foo);
Klopt deze gedachtengang enigszins? Is een session handler inderdaad onderdeel van de response, of staat een session handler op zichzelf? Of is het misschien wel onderdeel van een storage service, dus zoiets: $container->get('storage')->getSession()->save('foo', $foo);
3.443 views