Beste,

Ik heb een PC die veel te snel warm wordt.
Nou heb ik de koelpasta al vervangen (op 2 plekken), maar als ik in de bios kijk loopt de temperatuur met fan op volle toeren ongeveer iedere minuut een graad omhoog.
Als ik de Fan uitschakel loopt die per seconde één/halve (wisselend) graad omhoog.
Lijkt me toch niet dat, ook al is er geen fan, de temperatuur zo snel moet stijgen?
Mijn twijfel is nou of het zin heeft om er een nieuwe fan op te doen of dat het probleem ergens anders aan ligt.

Bvd
@michael
Ja natuurlijk is het normaal dat je temp enorm stijgt als de fan niet is aangesloten. Het enige wat je koelblok doet is de warmte geleiden via een groter oppervlakte. Wanneer de oppervlakte niet gekoeld wordt loopt de temp aardig op.

Heb je mijn tip gezien voor de CPU monitoring tool een aantal posts terug? Of kijk eens in die BIOS op hoeveel toeren je CPU fan draait.
Chris NVT op 15/01/2014 12:36:15

@michael
Ja natuurlijk is het normaal dat je temp enorm stijgt als de fan niet is aangesloten. Het enige wat je koelblok doet is de warmte geleiden via een groter oppervlakte. Wanneer de oppervlakte niet gekoeld wordt loopt de temp aardig op.

Heb je mijn tip gezien voor de CPU monitoring tool een aantal posts terug? Of kijk eens in die BIOS op hoeveel toeren je CPU fan draait.

Oké daar ben ik blij mee :) Dan legt het dus puur aan de fan.
Nou dus de vraag of de huidige fan voldoende is, of zoals al gezegd, door stof niet meer snel genoeg draait.

Ik heb hem gisteren tijdje laten draaien met de 'bios monitor' ervoor die de snelheid en temp aangeeft. Ik kan me zo niet zeggen hoe snel hij draaide. Ik geloof wel dat het redelijk wisselde ondanks dat de temperatuur alleen maar blijft oplopen (zie eerste post).

Op je reactie van je tool heb ik het volgende op gereageerd.
"Ik zal eens kijken of ik deze kan installeren. Zoals gezegd valt de pc een gegeven moment uit door te hoge temperatuur."

Ik ben nou niet thuis, dus zal dit vanavond even proberen. Wat geeft dit mij voor extra info behalve wat in de bios staat? (Ook daar staat de spanning, snelheid, temp)

[size=xsmall]Toevoeging op 15/01/2014 20:41:13:[/size]

Intussen de fan uit elkaar gehaald en schoongemaakt met een tandenborstel. Er kwam nog een hoop viezigheid vanaf.
Alles weer in elkaar gezet en het genoemde programma gedownload.
Wat vinden jullie van de Max temperaturen? 136c lijkt mij behoorlijk hoog.

[size=xsmall]Toevoeging op 16/01/2014 08:11:36:[/size]

Dit is een screen van de Bios Hardware Monitor nadat die een halfuur aan heeft gestaan.
Hij blijft nou op de 51.5c hangen wat een hele verbetering is.
De fan draait rond de 937rpm

Ik zou zeggen fan/koeler vervangen, wanneer deze onder de 1000 rpm draaid is het niet goed. Mijn 120mm fan maakt nog meer toeren.

De temp van je BIOS is acceptabel, je MAX temp lijkt me toch wat aan de hoge kant. Lijkt erop dat je koeler het dan toch niet meer kan bijhouden.
Chris NVT op 16/01/2014 11:03:15

Ik zou zeggen fan/koeler vervangen, wanneer deze onder de 1000 rpm draaid is het niet goed. Mijn 120mm fan maakt nog meer toeren.

Bedankt voor je reactie.
Wat is een normale rpm?

Chris NVT op 16/01/2014 11:03:15

De temp van je BIOS is acceptabel, je MAX temp lijkt me toch wat aan de hoge kant. Lijkt erop dat je koeler het dan toch niet meer kan bijhouden.

En ook wel stabiel, dus zeker een vooruitgang.
Max temp vond ik ook vreemd, maar hij heeft zich niet uitgeschakeld (zoals eerder het probleem was).

De oplossing dus een nieuwe fan.
[edit]het heeft toevallig niks met de 'fan profile' te maken? Deze staat nou op 'optimal', misschien dat ie ook nog een optie heeft waarin die harder draait?[/edit]
[edit]deze lijkt er een beetje op
Rotatiesnelheid (min) 900
Rotatiesnelheid (max) 2.200
Zou betekenen dat de huidige maar minimaal draait.
[/edit]
Normale RPM is voor lage temp meesten tussen de 1000 - 1200 rpm en voor hogere temp schieten ze door naar 1500 - 2200 rpm zoiets. Let natuurlijk wel dat wanneer je een 'kleine' fan hebt zoals op stock AMD koelers deze natuurlijk meer toeren maken, en dus ook meer herrie ;-)

Ik zou zeggen ga voor een goede CPU koeler van bijv Zalman, coolermaster, etc. Deze leveren enorme koelings winst op, zijn vaak variabel instelbaar met de hand of automatisch en zullen tussen de 45 - 80 euro liggen. Dit is dus een koeler + fan, ik zou niet voor een nieuwe fan gaan op je huidige koeler, zonde van het geld.

Maar die keuze ligt uiteraard bij jezelf :-D
Wow 45-80 euro? deze is maar 11 euro.
Kan het koelblok ook zo hard slijten dan? Het stelt immers niet veel voor. Hooguit viezigheid.
Er zit veel tussen de koelelementen, koper geleid warmte namelijk velen malen beter dan aluminium. Daarom zei ik ga voor een goede koeler, maar het is uitaard aan jou voor welke keuze je gaat.
Chris NVT op 16/01/2014 11:40:07

Er zit veel tussen de koelelementen, koper geleid warmte namelijk velen malen beter dan alluminium. Daarom zei ik ga voor een goede koeler, maar het is uitaard aan jou voor welke keuze je gaat.

Dat snap ik, maar het lijkt me ook wel een verschil of de pc constant zwaar belast wordt of niet. 80 euro tegenover 11 euro is toch wel een heel verschil :) En als ie nou al rond de 50 graden zit, zal dat alleen maar beter worden. (Hardop aan het denken).
Ja je gaat nu naar de uiterste prijs, daarom zei ik ze zitten tussen 45 en 80 euro afhankelijk van het merk en model.

Ja logisch je systeem staat idle in de BIOS dan zal hij wel 50 graden blijven, maar je hoogte temp bereikt is 136 graden! Daar kun je eieren op koken :-P

Maar als jij die van 11 euro goed vind, kun je natuurlijk ook voor die gaan. Houdt er wel rekening mee dat het
1. imitatie van de intel koeler is
2. de kwaliteit stukken lager is.
3. de levensduur waarschijnlijk ook stukken lager is.

Ik geef je alleen advies natuurlijk, ik probeer je niet te overtuigen en heb er geen baat bij voor welke koeler je gaat.
Chris NVT op 16/01/2014 11:47:25

Ja je gaat nu naar de uiterste prijs, daarom zei ik ze zitten tussen 45 en 80 euro afhankelijk van het merk en model.

Ja logisch je systeem staat idle in de BIOS dan zal hij wel 50 graden blijven, maar je hoogte temp bereikt is 136 graden! Daar kun je eieren op koken :-P

Maar als jij die van 11 euro goed vind, kun je natuurlijk ook voor die gaan. Houdt er wel rekening mee dat het
1. imitatie van de intel koeler is
2. de kwaliteit stukken lager is.
3. de levensduur waarschijnlijk ook stukken lager is.

Ik geef je alleen advies natuurlijk, ik probeer je niet te overtuigen en heb er geen baat bij voor welke koeler je gaat.

Haha dat is waar :) Die 136 graden mag niet meer voorkomen.
Ik wist niet dat het imitatie was, dan kun je beter iets meer uitgeven inderdaad.
Ik zal je advies in het achterhoofd houden! Bedankt voor je reacties :)

Reageren