Ik probeer uit twee tabellen met dezelfde velden de laatste 5 waardes eruit te halen gesorteerd op inputDatum. Dus een mix uit de twee tabellen en dan de laatste 5 gegevens
Tabel ziet er als volgt uit:
blogOnderwerpen
id | inputDatum
nieuwsOnderwerpen
id | inputDatum
Nu wil ik afhankelijk van de inputDatum de 5 laatste resultaten weer geven uit deze tabellen.
Hoe kan ik dit doen? Dus welke query heb ik hiervoor nodig?
Ik denk het niet, er is geen enkele relatie tussen die twee tabellen dus kan niet met een join, maar wel met een Union:
(SELECT
inputdatum,
content
FROM
blogOnderwerpen
)
UNION ALL
(SELECT
inputdatum,
content
FROM
nieuwsOnderwerpen
)
ORDER BY inputdatum DESC LIMIT 5
En dan zou inputdatum een datetime kolom moeten zijn.
Let op dat je in beide selects hetzelfde aantal kolommen opgeeft, en houdt er rekening mee dat in het resultaat de kolomnamen van de eerste select gebruikt worden.
Ik denk het niet, er is geen enkele relatie tussen die twee tabellen dus kan niet met een join, maar wel met een Union:
(SELECT
inputdatum,
content
FROM
blogOnderwerpen
)
UNION ALL
(SELECT
inputdatum,
content
FROM
nieuwsOnderwerpen
)
OEDER BY inputdatum DESC LIMIT 5
En dan zou inputdatum een datetime kolom moeten zijn.
Let op dat je in beide selects hetzelfde aantal kolommen opgeeft, en houdt er rekening mee dat in het resultaat de kolomnamen van de eerste select gebruikt worden.
Wanneer ik deze uitvoer krijg ik de volgende foutmelding:
(SELECT
inputDatum
FROM
blogOnderwerpen
)
UNION ALL
(SELECT
inputDatum
FROM
nieuwsOnderwerpen
)
OEDER BY inputDatum DESC LIMIT 5
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'OEDER BY inputDatum DESC LIMIT 5' at line 14
[size=xsmall]Toevoeging op 25/01/2014 13:26:29:[/size]
THX order by stond een foutje in maar dat werkt!! SUPER BEDANKT!!
[size=xsmall]Toevoeging op 25/01/2014 13:34:16:[/size]
Nog 1 vraag. Is het mogelijk om in de code te controleren of de gegevens uit blog of nieuws komen?
is maar een ideetje, maar zou 1 tabel genaamd Onderwerpen met een kolom "type" waarin dan de values (of id's voor) Blog en Nieuws zouden staan niet handiger zijn?