Ola,

Niet een hele spannende vraag, maar vooral uit nieuwsgierigheid.

Ik ben benieuwd hoeveel tel.nrs en e-mailadressen een user kan invoeren op jouw website. Vaak zie je bij het inschrijven 2 velden voor een tel.nr. (een vast en een mobiel nummer). Is dat nog nodig, of is 1 tel.nr. tegenwoordig gebruikelijker? En dezelfde vraag voor een e-mailadres. Bied je de gebruiker de mogelijkheid om 1 e-mailadres in te voeren, of geef je hem de mogelijkheid om nog een extra e-mailadres in te voeren zodat de mail altijd naar 2 adressen wordt verstuurd?
Ikzelf doe altijd maar 1 telefoon nummer vragen. Een 2e word of niet ingevuld of als het verplicht is (huisnummer en mobiel) dan vul ik zelf altijd bullshit in. 1 is ruim voldoende vind ik zelf
Thanks voor je reactie Donny! En hoeveel mailadressen?
Zowel op telefoon als gsm als email is het bij mij onbeperkt.
Meer nog. Inloggen kan met elk gekozen emailadres

Jan
Eén e-mailadres en één telefoonnummer verplicht met optioneel een tweede telefoonnummer.

Voor één site heb ik wel eens een uitzondering gemaakt omdat we voor dat project contactpersonen snel te pakken moeten kunnen krijgen: twee e-mailadressen plus een vast telefoonnummer en een mobiel telefoonnummer, alle vier verplicht.
@Jan R

>> Zowel op telefoon als gsm als email is het bij mij onbeperkt.

Vanuit welke gedachte heb je dat gedaan?

>> Meer nog. Inloggen kan met elk gekozen emailadres

Oké... da's apart. Ook hier weer de vraag... waarom deze aanpak?

@Ward

>> Eén e-mailadres en één telefoonnummer verplicht met optioneel een tweede telefoonnummer.

Oké, en sla je dat optionele mailadres en tel.nr. dan op in de user tabel (dus bij de user zelf) of in een aparte tabel?
>> Oké, en sla je dat optionele mailadres en tel.nr. dan op in de user tabel (dus bij de user zelf) of in een aparte tabel?

In twee extra velden in de usertabel. Dit is een situatie die je in theorie zou moeten normaliseren, maar die in de praktijk leidt tot over-normalisatie. Bij een kleine database merk je er niets van, maar bij een grote database gaat de JOIN in de weg zitten.
Zelf heb ik een 20-tal adressen. Vandaar meerdere ingave.
Gezien ik soms niet meer weet wat ik waar gebruik :) allemaal toegankelijk. Was wel (voor mij ) een beetje moeilijke sql.
@Ward

>> In twee extra velden in de usertabel.

Oké. En dan accepteer je dus als ik het goed begrijp het feit dat die 2 velden niet altijd gevuld zijn?

@Jan R

>> Zelf heb ik een 20-tal adressen. Vandaar meerdere ingave.
Gezien ik soms niet meer weet wat ik waar gebruik :)

Oké, bijzonder ;) Ik vraag me wel af of je daarmee niet een potentieel beveiligingsrisico creëert, maar dat terzijde...
>> Oké. En dan accepteer je dus als ik het goed begrijp het feit dat die 2 velden niet altijd gevuld zijn?

Ja, net als bij tussenvoegsels bij achternamen, mocht je die apart willen opslaan.
Oké, helder! Klinkt aannemelijk.

Reageren