Ola,

Niet zozeer een programmeer-vraag, maar eerder een usability vraag.

Gebruiken jullie wel of niet een tussenvoegsel bij namen van mensen (members, klanten enz.)?

Als members/klanten hun naam moeten opgeven, geef je dan wel of niet de mogelijkheid om een tussenvoegsel in te vullen?

Geen tussenvoegsel (in te vullen door de member/klant):

Voornaam  : Jan
Achternaam: de Bakker

Wel tussenvoegsel (in te vullen door de member/klant):

Voornaam     : Jan
Tussenvoegsel: de
Achternaam   : Bakker

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Tussenvoegsel in te vullen (of niet) door de klant.
Oké, dus jij gebruikt wel een tussenvoegsel. En, als ik vragen mag, hoe creëer je dan uiteindelijk de volledige naam? Doe je dan voornaam, tussenvoegsel (in lowercase), achternaam?
Ik doe niets met lowercase en ucfirst, maar dat is persoonlijk.
De uiteindelijke naam:
<?php
$fullname = $user->firstname . ' ' . trim($user->lm_prefix . ' ' . $user->lastname);
?>
Oké. Ik stel die vraag omdat die prefix met kleine letters moet. Dus stel jij zou bij de prefix "Van" invullen, dan wordt bij jou de volledige naam Ger Van Steenderen. Dat klopt eigenlijk niet.
Als ik hier bij het aanmelden bij achternaam "Van Steenderen" had ingevuld dan had het er ook zo gestaan.
Het is maar net wat je voor belang er aan hecht.
>> Als ik hier bij het aanmelden bij achternaam "Van Steenderen" had ingevuld dan had het er ook zo gestaan.

Haha, ja daar heb je ook weer gelijk in :)

... meer reacties zijn nog steeds welkom!
Persoonlijk zou ik het doen met een apart tussenvoegsel.
Ik vind dat als je gaat sorteren op achternaam, dat ik die van mij niet bij de 'D' terug vind maar gewoon bij de 'W'
Thanks Albert. Ik denk dat ik inderaad een tussenvoegsel ga gebruiken. Ik heb ook nog wat rondgekeken op een aantal andere sites, en de meeste gebruiken een tussenvoegsel. Zou jij het tussenvoegsel dan zo laten zoals de gebruiker het invult? Of maak je er kleine letters van?
Een achternaam is altijd met Hoofdletters en tussenvoegsels niet. Dus gewoon naar kleine letters omzetten. Als je ooit van plan bent om een automatische factuur te maken met de groet 'Geachte heer/mevrouw' dan moet het tussenvoegsel wel met hoofdletters. Maar dan kun je gewoon simpel ucwords($tussenvoegsel) gebruiken. Dan word het automatisch

Van Der Veen o.i.d
>> Zou jij het tussenvoegsel dan zo laten zoals de gebruiker het invult? Of maak je er kleine letters van?

Laat dat de gebruiker lekker zelf uit zoeken. Op het moment dat je het uit te database haalt en toch noodzakelijk is om het netter weer te geven kun je er altijd nog strtolower overheen gooien.

Reageren