Beste,
Volgens de Nederlandse cookiewet moet ik als websitehouder toestemming vragen aan de gebruiker om cookies te plaatsen.
Nu heb ik dus als webhosting 000webhost, en daarmee dus een Amerikaanse webserver.
Is het hierdoor niet verplicht om toestemming voor cookies te vragen, of moet dit gewoon?
De website is in het ABN.

Dank je wel
Tim
Het maakt niets uit waar de server staat.
Het gaat om wat je bijhoud.
Als je bijvoorbeeld analytics gebruikt dan moet je daarvoor toestemming vragen.
Gebruik je een koekje om bijvoorbeeld altijd ingelogd te zijn dan is dat niet nodig.
Ok. Dank je wel. Ik gebruik inderdaad (tot nu toe) alleen maar koekjes om een houd me ingelogd te gebruiken.
Dan is dit echt niet nodig?
> Dan is dit echt niet nodig?

Nee, dat zijn zogenoemde functionele cookies. Die mogen. Alleen tracking cookies mogen niet.
Ok. Dank je wel!

Tim
>> Als je bijvoorbeeld analytics gebruikt dan moet je daarvoor toestemming vragen.

Tenzij het analytics-programma op je eigen server draait en het niet toegankelijk is voor derden.
Bedoel uiteraard die grote Ozzie. ;)
Ozzie PHP op 06/05/2014 13:40:01

>> Als je bijvoorbeeld analytics gebruikt dan moet je daarvoor toestemming vragen.

Tenzij het analytics-programma op je eigen server draait en het niet toegankelijk is voor derden.

Ook dan kan er sprake zijn van een “gegeven dat herleidbaar is tot een identificeerbare natuurlijke persoon” — oftewel een persoonsgegeven. Waar de aan een tracking cookie gerelateerde data zijn opgeslagen, doet in dit geval niet ter zake.
Dat hangt maar van één ding af: of je de serverstatistieken kunt relateren aan één natuurlijk persoon. Op dat moment is er sprake van persoonsgegevens (zelfs zonder tracking cookie) en is toestemming vereist. Blijft het bij anonieme of geanonimiseerde data, dan is er inderdaad niets aan de hand.
Merk op dat er zeer waarschijnlijk een wetswijziging gaat komen, waarbij anonieme analytics cookies wel weer mogen.

Tracking cookies, dus het surf patroon van een bepaalde computer/persoon bijhouden is verboden zonder toestemming.

Reageren